RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
MÅLESTASJONER: Et databilde viser CTBTOs målestasjoner rundt om i verden. Målestasjonene inkluderer også drøyt 60 infralydstasjoner som skal kunne oppdage om et fly eksploderer eller styrter.
MÅLESTASJONER: Et databilde viser CTBTOs målestasjoner rundt om i verden. Målestasjonene inkluderer også drøyt 60 infralydstasjoner som skal kunne oppdage om et fly eksploderer eller styrter. Foto: Dieter Nagl (Afp)

Atomovervåker: - Vi har ikke oppdaget noen flyeksplosjon

Sist oppdatert:
Et svært sensitivt, globalt målenettverk har ikke plukket opp noen signaler som tyder på at det savnede flyet eksploderte eller styrtet.

(Nettavisen): Det malaysiske passasjerflyet med 239 mennesker om bord har vært savnet i tolv døgn. Det har pågått en storstilt, internasjonal leteaksjon over store havområder etter et mulig flyvrak.

- Ingen eksplosjoner
En teori er at flyet har eksplodert i luften eller styrtet. Den FN-tilknyttede organisasjonen CTBO er satt til å overvåke den kjernefysiske prøvestansavtalen. Organisasjonen har avanserte måleinstrumenter som i teorien skal kunne oppdage om et fly eksploderer eller styrter.

- Dette er et globalt nettverk av forskjellige typer måleinstrumenter for å overvåke den kjernefysiske prøvestansavtalen, sier avdelingsleder ved forskningsinstituttet NORSAR, Svein Mykkeltveit, til Nettavisen.

- I dette nettverket inngår utstyr av forskjellige teknologier fordi man må overvåke kjernefysiske sprenginger som måtte skje enten underjordisk eller i atmosfæren. Av de sprengningene som måtte skje i atmosfæren, finnes det nettverk av såkalte infralydstasjoner, sier Mykkeltveit.

- Ikke oppdaget noe
Mykkeltveit sier infralyd er lavfrekvent lyd som ikke er hørbart for mennesker.

- Det er disse stasjonene det da er snakk om, og som kan oppdage dette flyet. Det vil bare være nyttig hvis det var en eksplosjon, og så langt har man ikke oppdaget noe, sier han.

Mykkeltveit sier at nettverket består av 60 målestasjoner på verdensbasis. Så langt er det om lag 50 av dem som er installert og ferdigstilte, og ett av dem er på Kjeller i Norge.

- Tre-fire av disse stasjonene var i området i Sørøst-Asia der flyet forsvant, sier Mykkeltveit.

- Betyr det at man kan utelukke teorien om at flyet har eksplodert eller styrtet?

- Man kan ikke utelukke det helt, fordi det er et spørsmål om hvor flyet var posisjonert i forhold til disse målestasjonene. Men med 60 stasjoner kan det bli ganske lang avstand fra en eksplosjon til den nærmeste stasjonen. Det som er konkludert, er at det så langt ikke er sett noen eksplosjon, sier han.

Tidkrevende
Mykkeltveit sier det er tidkrevende å gjennomgå dataen, og at det kan være en potensiell årsak til at det ennå ikke er oppdaget noe. Han sier målenetteverket er i stand til å oppdage en rekke atmosfæriske hendelser.

- Det er en del observasjoner i dette nettverket som skyldes for eksempel vulkanutbrudd. Vi observerte romferjen som brant opp på vei inn i atmosfæren (romferjen Colombia i 2003 red.anm.), og man ser meteorer som går i oppløsning. Målestasjonene kan oppdage atmosfæriske fenomener som lager lydbølger. For et par måneder siden var det en lastebil som gikk i luften i Nordland. Det så vi på våre målestasjoner, sier forskeren. 

(Artikkelen fortsetter under bildet).

TEGNIG: En tegning dedikert til de pårørende og passasjerene om bord i det savnede flyet.

Vil hjelpe
Det var i forrige uke at forskere oppfordret CTBTO (Comprehensive Nuclear-Test-Ban Treaty Organization) til å gjennomgå dataen fra målestasjonene for å lete etter spor av det savnede flyet. CTBTOs generalsekretær Lassina Zerbo sa de ville bistå med sitt for å få løst gåten.

Nylig kom hun med følgende uttalelse:

«Vår data kan potensielt kaste lys over hvor MH370 befinner seg. Vi skylder de bekymrede pårørende som venter på nyheter om sine kjære, å ta i bruk dette potensialet til det ytterste. Så langt har ikke vår gjennomgang av dataen gitt oss noe informasjon om hvor flyet kan være,» sier Lassina Zerbo i en uttalelse som er postet på nettsiden til CTBTO.

Stort område
Letingen etter flyet pågår fortsatt i et enormt område som strekker seg fra havområdet vest for Australia til Kasakhstan i Sentral-Asia, ifølge NTB.

Maldivene ligger vest for leteområdet, sørvest for Sri Lanka, og landet er ikke blitt bedt om å delta i søket. Men øystaten er innenfor den rekkevidden man antar at flyet hadde.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere