RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Aune spår riggtrøbbel

Sist oppdatert:
Ocean Rig-topp Geir Aune tror flere riggselskap vil oppleve en kjedelig høst. Men aldri så ille at det ikke er godt for noe. Les intervjuet her:
Geir Aune kan konstatere at optimismen rundt riggsektoren ved inngangen til høsten ikke er så god som før sommeren. Da hans selskap, Ocean Rig, la inn bud på aksjene i Smedvig-kontrollerte Eastern Drilling på 135 kroner per aksje i slutten av mars, sa aksjonærene nei.

Mandag kan de lempe ut aksjene sine på rett under 80 kroner aksjen.

Men Aune er bare fornøyd. Han forteller at de nå i løpet av noen dager får nye dagrater for en av sine to rigger, noe som vil skape en betydelig kontantstrøm. Selskapet har to såkalte semi-rigger, Eirik Raude og Leiv Eriksson, som nå er de mest moderne dypvannsriggene som er bygget.

- Markedet generelt for vår del bare styrker seg. Vi ser at oljeselskapene bruker lengre tid på å planlegge brønnene og flere av feltene er forsinket, sier Aune til NA24 iMarkedet.

Men det er ikke bare den eneste grunnen til at Aune forventer sterke rater og gode tider for riggrederiet. Aune forventer at flere av riggene som nå er under bygging, og som skal ut i et brennhett riggmarked, vil bli forsinket.

Den første riggen til Ocean Rig som vil være klar for nytt arbeid når eksisterende kontrakt utløper i midten av 2008. Da vil den kunne gå på en ny kontrakt med enda bedre betingelser.

Frykter forsinkelser

Er det noe Ocean Rig og Aune er kjent med så er det problemer med å få levert rigg under bygging til rett tid. Og dersom byggingen skjærer seg kan det bli en svært dyrekjøpt erfaring for aksjonærene.

- Det som i dag er forskjellig fra da 5. generasjonsriggene ble bygget, er at det nå er vesentlig press på produksjonskapasiteten hos underleverandører. Mange utstyrskomponenter vil bli forsinket, og vi vil se det tidligere i byggeprosessen. Allerede i løpet av høsten vil det materialisere seg en god del bevis på det, sier Aune til NA24 iMarkedet.

Han peker også på at det var på prosjektstyringen det glapp før, men dagens situasjon er annerledes.

- I tillegg til semier, er det også en rekke jack-uper som er under bygging og fastlandsrigger. Mange har de samme utstyrsleverandørene. Det er et ekstremt press på disse nå sier Aune.

Svakere kontrakter

Men det er ikke bare ekstreme press, ifølge Aune, som er problematisk. Ifølge Ocean Rig-styreformannen er også kontraktene nå svakere i favør av eier og riggreder, men sterkere i favør av verftet.

- Dette gjelder særlig force majeure, altså tilfeller der verftet kan hevde at kontrakten ikke gjelder. Det er sjokkerende vide definisjoner. Verftene kan kalle nesten hva som helst force majeure, blant annet forsinkelse, sier Aune til NA24 iMarkedet.

Han tror det vil komme sterke signaler fra enkelte prosjekter at de vil se forsinkelser - og det allerede til høsten.

Og dette er selvsagt positivt for riggselskapet Aune er storeier og styreformann i. Færre rigger i markedet betyr høyere inntekter for de som opererer der.

Men en rigg har ikke mye verdi dersom man ikke har en organisasjon som kan drive riggen og operasjonene.

- Det vil bli en kjempeutfordring. Det er ikke vårt inntrykk at lønningene har steget, men det blir stadig viktigere å holde på flinke folk, sier Aune som peker på riktige insentiver og en god kultur i bedriften.

Og å starte opp en organisasjon er ikke helt lett ennå. Det kan være med på å tvinge frem en konsolidering i bransjen.

- Jeg er overbevist at vi vil se mer konsolidering i industrien. Det er jeg overbevist om. Både som følge av stordriftsfordeler og ikke minst at en del selskap vil ha problemer med å bygge opp sin egen organisasjon, sier Aune.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere