RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Avisene sier opp annonseavtale

Sist oppdatert:
Avisene sier opp avtalen med mediebyråene på totalt 300 millioner kroner årlig
Det er Aftenposten som melder dette.

Merkevareannonsering står for rundt 40 prosent av den totale annonseringen i Norge. Denne typen annonsering går i hovedsak gjennom mediebyråene.

Nå har avisen sagt opp avtalen med Mediebyråenes Interesseorganisasjon (MIO). Tilsammen har denne avtalen gitt mediebyråene 300 millioner kroner fra avisene.

For å formidle annonsene har mediebyråene fått en provisjon på 3 prosent av beløpet. I tillegg har mediebyråene fått en informasjonsgodtgjørelse og en depositumsgodtgjørelse, noe som har dratt opp provisjonen til rundt 6 prosent, skriver Aftenposten.

Mediebyråenes Interesseorganisasjon advarer avisen mot den nye situasjonen.

- Dette kan gi et totalt uoversiktlig marked, sier daglig leder Roar Sletner i Mediebyråenes Interesseorganisasjon (MIO).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere