RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Bjørn Inge Jartun Rødfoss (Romerikes Blad)

Avslørte fakturasvindel for 370.000 kroner

Sist oppdatert:
Svindleren stjal en faktura og endret kontonummeret. 370.000 kroner var på vei til feil person, men svindleren klarte ikke å lure May-Lill Brenni og Bente Limbodal

Regnskapsmedarbeiderne May-Lill Brenni og Bente Limbodal ved Moelven Nordia på Jessheim har sett noen fakturaer før, skriver Romerikes Blad.

Den erfaringen gjorde de nytte av da de oppdaget et svært frekt svindelforsøk mandag denne uka.

- Fakturaen vi har fått er orginal. Det eneste som er endret er faktraens kontonummer. Det var ikke mulig å se med det blotte øyet, her er vi veldig glad for å ha svært oppmerksomme medarbeidere, slik at svindelforsøket ble avslørt før pengene ble sendt. Vi ville havnet i en trøblete situasjon med de som egentlig skulle ha betalt, sier direktør Trygve Toften i Moelven Nordia.

- Jeg ble irritert
Ifølge selskapet har svindleren angivelig brutt opp en av Postens røde postkasser i Tønsberg-området og funnet en konvolutt med fakturaen fra et av selskapets leverandører. Deretter har kontonummeret blitt endret og sendt videre til selskapet som en ordinær faktura.

- Jeg ble først irritert da leverandøren ikke hadde sagt fra til oss om at de hadde byttet kontonummer. Så gikk jeg inn for å sjekke forrige faktura. Da fant jeg ut at kontonumrene ikke stemte overens. Da slo vi alarm, sier regnskapsmedarbeider May-Lill Brenni.

Hun ble mistenksom, konfererte med kollega Bente Limbodal og ballen begynte å rulle.

- Det pleier å komme et forvarsel når leverandører bytter kontonummer. Spesielt når leverandøren er stor og det dreier seg om såpass mye penger. Jeg gikk til Bente og hun tok dialogen videre med vår prosjektleder, understreker Brenni.

- Utrolig frekt
Prosjektlederen snakket med leverandøren. De svarte kjapt at det hadde vært noe skifte av kontonummer.

- Da ble det besluttet å gå til politiet og levere en anmeldelse, sier regnskapsmedarbeider Bente Limbodal.

Direktør Toften reagerer på svindlerens frekkhet og håper politiet kommer til bunns i saken.

- Dette bekrefter at vi er i et samfunn der vi oftere enn før blir utsatt for utspekulerte metoder for tyveri. Gode rutiner og årvåkenhet er det eneste som nytter, sier Toften.

Les flere saker i Romerikes Blad

Mer fra Nettavisen:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere