RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Barn kan 1000 ord og 200 merkenavn

Sist oppdatert:
Barn mellom fem og syv år kan rundt 1000 ord, hvorav en femtedel er merkenavn. Barn husker TV-reklamer bedre enn voksne.

En dansk undersøkelse viser at barn mellom fem og syv år kan rundt 1000 ord. Rundt 200 av dem er merkenavn.

- Den danske undersøkelsen er nokså nær hvordan situasjonen er i Norge, sier Trond Blindheim, førstelektor i reklame og forbruk ved Handelshøyskolen BI til VG.

Han legger til at undersøkelsen viser at barn husker TV-reklamer fra dagen før mye bedre enn voksne.

- Barn synes reklame er morsomt, og de liker det de ser. De synes det er kult. Dette er helt annerledes enn hos oss voksne. Vi er mer kritiske og skjønner annonsørenes budskap, kanskje zapper vi videre. Det gjør ikke barn, forklarer Blindheim.

Den danske undersøkelsen viser også at mange barn blir i godt humør av reklame, og at den er med på å danne identiteten til barna.

- Det vi vet, er at barn ikke forstår hensikten med reklame. Samtidig vet vi også at barna i økende grad er med på å bestemme hva familien skal kjøpe. Det er mange som har opplevd hylende unger i butikken, sier Blindheim til VG.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere