RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Scanpix/Montasje)

Bedring for Hurtigruten

Sist oppdatert:
Fortsatt røde tall, men «Operasjon Svart Belte» har gitt resultater.

Hurtigruten har vært igjennom en massiv restrukturering av virksomheten gjennom operasjonen «Svart Belte», og skriver i kvartalsrapporten at 2009 var et vendepunkt.

I fjerde kvartal fikk selskapet et driftsresultat etter av - og nedskrivninger (EBIT) på på minus 129,8 millioner kroner, som er en forbedring fra samme peridoe året før, da selskapet hadde et driftsunderskudd på 325,7 millioner kroner.

Driftsresultat før avskrivninger (EBITDA) viser et underskudd på 31 millioner kroner, sammenlignet med minus 13,5 millioner kroner perioden året tidligere.

Resultat før skatt for videreført virksomhet viser et underskudd på 182 milloner kroner mot et underskudd på 394 millioner kroner i fjerde kvartal 2008. Resultat før skatt for for ikke videreført vikrsomhet viser 2,5 millioner kroner mot minus 165,7 millioner kroner i fjerde kvartal året før.

Driftsinntektene endte på 561 millioner kroner, ned fra 649,9 millioner kroner i fjerde kvartal året før.

Rederiet skriver i sin rapport at reduksjonen i driftsinntekter i hovedsak skyldes kompensasjon fra staten i forbindelse med reforhandlet Hurtigruteavtale som for 2008 i sin helhet ble tatt til inntekt i fjerde kvartal med 132 millioner kroner.

- Produktområdet Hurtigruten har også reduserte driftsinntekter av samme årsak. Passasjerinntektene er noe høyere i fjerde kvartal 2009 sammenlignet med samme kvartal i 2008. Volumene er lavere, men prisnivået er høyere, skriver Hurtigruten.

- Resultatene for 2009 er bedre enn planen i restruktureringsarbeidet og de forventninger som ble gitt til eiere og banker i forbindelse med refinansieringen vinteren 2009. Styret er tilfreds med resultatutviklingen så langt og arbeider videre for at Hurtigruten skal nå målsettingen om god lønnsomhet i 2010, heter det i årsrapporten.

Rederiet er optimistisk med tanke på fremtiden, og skriver at hovedaktiviteter i 2010 vil være å vinne konkurransen om nytt anbud for kystruten Bergen – Kirkenes når dette legges ut, forutsatt at vilkårene gir rom for akseptabel lønnsomhet.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere