RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bedring i tankratene

Sist oppdatert:
Ratene i stortankmarkedet har kommet seg opp den siste uken, men det er fortsatt mye ledig tonnasje i den Arabiske Gulf
Den siste uken har vært blandet for VLCC-rederne i Gulfen. Eierne av moderne tonnasje og doble skrog har sammen med redere med store VLCC-skip med enkle skrog klart å presse opp ratene. Taperne er de gamle mindre VLCC'ene som må slutte på rabatterte rater i forhold til de to andre tonnasjegruppene ifølge den ukentlige markedsrapporten til Fearnleys.

Det er imidlertid fortsatt en lang tonnasjeliste i Gulfen i det markedet nå har begynt å se de første oktoberlastene på vei inn i en vintersesong hvor forventningen til heftig etterspørsel er store. Fearnleys teller 75 VLCC'er klare for lasting i Gulfen de neste 30 dagene, ned fra 82 for en uke siden.

VLCC-ratene fra Gulfen til Japan har steget 10 poeng til worldscale 75 den siste uken, mens ratene vestover er opp 7,5 poeng til ws 72,5. I Atlanterhavet er oppgangen noe svakere, det sluttes nå på ws 70 fra Vest-Afrika til US Gulf, en oppgang på 5 poeng den siste uken.

Også i suezmax-markedet har ratene krabbet oppover, men ifølge Fearnleys er utsiktene for øyeblikket blandet. Det sluttes nå på ws 125 fra Vest-Afrika til USA, opp 12,5 poeng den siste uken. I det Indre Middelhav har markedet gått sidelengs på ws 110.

Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere