RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Befrakterne presser tankrederne

Sist oppdatert:
Det store overhenget av ledige supertankere i den Arabiske Gulf har fått befrakterne til å sette seg på gjerde til rederne senker ratene ytterligere
Det store antallet ledige VLCC'er som nå er på vei til den Arabiske Gulf har fått ratene til å falle den siste uken, og det ser ut til at befrakterne øyner muligheten til å presse ratene ytterligere ned.

Ifølge skipsmeglerhuset Fearnleys skal det nå være rapportert 70 ledige VLCC'er for de neste 30 dagene i Gulfen, opp fra høye 62 rapprotert for en uke siden.

- I Gulfen fikk overskuddet av tonnasje befrakterne til å vente med å vise sine laster siden de forventer ratene vil falle ytterligere, skriver Fearnleys.

Ratene vestover fra Gulfen har falt fra worldscale 130 til ws 100 i løpet av uken. Østover har ratene kommet ned fra ws 180 til ws 150 i løpet av uken.

Det er også mangel på aktivitet i Vest-Afrika VLCC'ratene foreløpig har falt 6 poeng til ws 124. Ifølge Fearnleys har det svake markedet i Gulfen tvunget frem ratefallet.

Suezmax-markedet holder fortsatt rimelig stand i Vest-Afrika, ratene falt 5 poeng til ws 150. I det indre Middelhav har ratene kommet ned 25 poeng til ws 155.

Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere