RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Filmregissør Erik Poppe fatter ikke hvorfor så mange norske aviser har trykket de omstridte karikaturbildene fra det franske magasinet Charlie Hebdo.
Filmregissør Erik Poppe fatter ikke hvorfor så mange norske aviser har trykket de omstridte karikaturbildene fra det franske magasinet Charlie Hebdo. Foto: Marius Helge Larsen (NTB Scanpix)

Begriper ikke avisenes publisering av tegninger

En av Norges mest profilerte filmskapere sier han ikke kan begripe at så mange aviser har publisert Charlie Hebdos kontroversielle tegninger.
Sist oppdatert:

I et TV-intervju med VG gir den tidligere pressefotografen Erik Poppe uttrykk for at han er kraftig uenig i den utstrakte publiseringen av omstridte Muhammed-tegninger det siste døgnet, skriver VG Nett.

- Jeg klarer ikke å forstå hvilken rett vi nå har til å publisere disse tegningene, som utelukkende virker utrolig støtende og krenkende på enhver muslim i denne verden, sier Poppe til VG.

Poppe mener man heller burde søke å stå sammen mot terroristene istedenfor å skape motsetninger mellom muslimer og ikke-muslimer.

På spørsmål fra VG om ikke tegningene er relevant siden det er dem som er årsak til blodbadet svarer Poppe slik:

- Da må vi huske på; hva er kjernen til at de gjør det de gjør? Kjernen for terroristene er å sette i gang en brann og få folk på gaten. Har noen stilt seg spørsmålet; var det dette de egentlig ønsket? Kanskje de visste at dette ville skje, og at muslimer over hele verden videre ville reagere. Hva om det de ønsket var å skape en større avstand og polarisering mellom grupper, mellom dem og oss.

Får indirekte støtte av Michelet
Forfatter og tidligere redaktør Jon Michelet reagerer på beskyldningen om at norske medier har vært feige.

- Har norske medier vært feige? Nei, og det å vise besinnelse er ikke det samme som å være feig. Det mener jeg virkelig. Jeg var ikke redaktør i Klassekampen under den forrige debatten rundt Muhammed-tegningene i 2005, men hadde jeg vært det, hadde jeg ikke trykket karikaturene, sier den tidligere Klassekampen-redaktøren til Aftenposten.

I kjølvannet av terroraksjonen mot satirebladet Charlie Hebdo sa Fritt Ord-direktør Knut Olav Åmås at frykt og redsel nok har preget mange redaksjoner i Norge helt fra karikaturstriden startet.

Det er mulig å kalle det feighet, men det er samtidig legitimt å være redd for terror og vold, uttalte Åmås.

Michelet er helt uenig med Åmås som selv var redaktør i Aftenposten under karikaturstriden for åtte år siden. Mens Åmås selv ønsket å trykke tegningene den gangen, unnlot avisen å gjøre det.

Mange aviser har etter onsdagens terroraksjon valgt å trykke både tegninger og faksimiler av tegninger fra Charlie Hebdo-magasinet, men få aviser trykket de omstridte karikaturene etter situasjonen som oppsto etter publiseringen av de tolv satiriske Muhammed-tegningene i Jyllands-Posten 30. september 2005.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere