RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Paul Weaver (Mediehuset Nettavisen)

Best å komme i form nå

Sist oppdatert:
Her er motivasjonen du trenger.

(SIDE2): - Sommeren er den beste tiden for å komme i form, mener personlig trener ved Elixia Sandvika Panorama, Bjørn Östbye.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Sommer er tiden for å begynne å trene! Nå er kveldene lange og lyse, ingen kuldegrader eller snøfonner som stikker kjepper i hjulene for deg. Og kanskje føler du deg også uthvilt og opplagt. Du får ikke et bedre treningsgrunnlag enn det.

- Mange av oss har mer energi og overskudd til trening nå på sommeren enn i det mørke vinterhalvåret. I forbindelse med ferie og frihetsfølelse er det lettere å starte en ny og god treningsrutine nå enn i en stresset hverdag, sier Östbye til Side2.

Hold motivasjonen oppe
Han mener det er lettere å komme i gang, og holde motivasjonen oppe akkurat nå. Og da har du lagt et godt grunnlag og innarbeidet gode rutiner når høsten setter inn. Da kan det være lurt å følge rådene under for å opprettholde motivasjonen:

- Hold på med trening som du vet at du liker og trives med, gjerne sammen med en treningspartner som kan motivere og inspirere deg.

- Spis sunt og regelmessig slik at blodsukkeret ditt holder seg stabilt. Slik vil du få mer overskudd til fysisk aktivitet. Spiser du for sjelden og/eller usunn mat med mye fett og sukker vil du lettere kjenne deg trøtt og sliten, og risikoen for å droppe treningen blir stor.

- Test ut en ny treningsform! Treningen kan fort bli kjedelig om du gjør det samme om og om igjen, og i tillegg kan lite variasjon i treningen føre til at resultatene uteblir eller i verste fall stopper helt opp. Dette vil selvsagt virke svært demotiverende.

- Hva skal jeg begynne med?
For mange er skrittet fra sofaen og på med joggeskoene den vanskeligste biten. Så hva er lurt å begynne med av trening for å ikke miste motivasjonen?

- Det er viktig å begynne i det små, og ta et steg av gangen. Se på progresjonen i treningen i forhold til ditt nåværende utgangspunkt, ikke sammenlign deg selv med når du var i ditt livs beste form, sier Østbye.

- Er jogging ok?
- Løping er en enkel treningsform og er lett å utføre uansett hvor i verden du er. Det kan likevel kjennes tungt i starten om man ikke er godt trent. Her er det også viktig å starte forsiktig, her er intervalltrening fint. For eksempel kan du løpe 1 min og gå 30 sek, og gjennta dette slik at du holder på i minimum 20 minutter tilsammen, mener Östbye.

Intervallenes lengde er et eksempel, og må selvsagt tilpasses etter din form, men det er viktig at pausene imellom intervallene er kortere enn arbeidsperioden.

Løp ikke for ofte i starten og gjerne på mykt underlag eller ulent terreng. Ikke glem å varme opp før du starter.10 minutter rask gange er fint. Dersom du ikke kan eller vil løpe, så er for eksempel sykling et bra alternativ.

Test ulik trening
Det viktigste når du trener er å ha det gøy! Derfor er det ok å finne din favoritt eller bytte mellom ulike treningsformer for variasjon.

- Om du er medlem på et treningssenter kan du gjerne teste ulike gruppetimer. Instruktøren vil sannsynligvis se at du er ny på timen, og kan gi deg spesifikke råd om hvordan du skal trene alt etter hvilke behov å hensyn du har å ta. Forhør deg i resepsjonen på ditt treningssenter om hvilke gruppetimer de har å tilby deg, sier Østbye.

- Hvor ofte må jeg trene?

- Hvor ofte man må trene for å holde formen, er veldig individuelt. Dette er avhengig av hvilken form du skal opprettholde og hvilke forutsetninger du som person har. Generelt kan man si at det som er viktigst for å ta vare på formen er å beholde intensiteten på treningen. Om du beholder intensiteten på treningen kan du under en periode minske antallet treningsøkter uten å miste for mye av formen du er i, hevder Östbye.

LES MER HELSE HER

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere