RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Grand Hotel Campello og Christine Magelssen Bergby (Fredriksstad Blad)

Bestilte sydenferie – kom fram til stengt og rasert hotell

Hege Jørgensen (24) og ei venninne bestilte tur til Alicante gjennom Groupon. Da de kom fram til hotellet var det stengt og rasert.

Groupon hevder de varslet om dette, men Jørgensen fikk aldri mailen de hevder de har sendt, skriver Fredriksstad Blad.

– Jeg bestilte et spa-hotell i El Campello, rett utenfor Alicante, til ei venninne og meg. Jeg bestilte gjennom Groupon, som tilbyr forskjellige ukestilbud, slik at vi kunne få en tur som passet inn i studentøkonomien vår, forteller Jørgensen.

Anmeldte hotellet i Spania
Men ferien ble overhodet ikke slik hun hadde forestilt seg.

Da de kom fram til Grand Hotel Campello, søndag 16. juni, var det rasert og stengt.

– Det var en renholder på hotellet som fortalte at hotellet hadde gått konkurs og var rasert. Og at vi kunne kontakte søsterhotellet som lå noen minutter unna. Der fikk vi beskjed om at de regnet med å åpne hotellet igjen om tre måneder, men det hjalp ikke oss i situasjonen vi var i, sier hun videre.

Det endte med at Jørgensen og venninnen anmeldte forholdet på den nærmeste politistasjonen, samtidig som de måtte ut på leting etter nytt hotell.

De anslår at de brukte omtrent 1000 norske kroner på taxi fram og tilbake til hotellet, nytt hotell og politistasjonen. I tillegg til 2000 kroner for nytt hotellrom på et annet hotell.

– Da hadde vi allerede betalt 2225 kroner for hotellet vi opprinnelig skulle bo på. Vi skulle kun være i Alicante i fem netter, og hele første dagen ble ødelagt. I tillegg så ble turen over dobbelt så dyr. Dette ødela virkelig ferien vår, sier en oppgitt Jørgensen.

– Groupon sier de varslet
Hun kontaktet umiddelbart moren som igjen kontaktet Groupon. De lovet å rydde opp når Hege selv kom hjem til Norge. Men etter utallige mail og telefonsamtaler har hun ennå ikke fått pengene tilbake – og Groupon hevder de har sendt mail om forholdene på hotellet.

– Jeg har snakket med to forskjellige saksbehandlere, og de sier at de har sendt mail på to forskjellige tidspunkter om at hoteller var gått konkurs. Men jeg har ikke fått de mailene, da hadde jeg jo aldri i verden reist. Og jeg sjekket hotellets hjemmesider, Groupon sine hjemmesider og mailen min senest dagen før jeg reiste – der sto det ingenting.

Fredriksstad Blad har tirsdag og onsdag gjentatte ganger prøvd å komme i kontakt med Groupon for tilsvar på saken, både via mail og telefon.

Det har ikke lyktes å komme i kontakt med daglig leder i firmaet, eller en annen person som kan uttale seg om saken.

Groupon har i flere e-poster i ettertid skrevet til Jørgensen at pengene ble overført 16. april 2013, to måneder før hun reiste til Spania. Men Jørgensen avsluttet sitt kundeforhold i Skandiabanken 15.03.2013, og banken bekrefter dette i et brev – i tillegg til at eventuelle overføringer av penger til den banken blir tilbakeført til avsender.

– Jeg har nå mailet og snakket med Groupon i telefonen utallige ganger. De sier de skal hjelpe meg, men jeg får bare svar om at pengene er overført og at de advarte meg om hotellet. Dette stemmer ikke. Og når jeg nå tar kontakt får jeg ikke svar i det hele tatt.

– Føler meg lurt
– Ferien min ble ødelagt og det ble over dobbelt så dyrt. I tillegg får jeg ikke noe hjelp nå i ettertid, og begynner virkelig å bli frustrert. Jeg vet ikke hva mer jeg kan gjøre, sier hun fortvilet.

For Jørgensen har vært i kontakt med både forsikringsselskapet, Skandiabanken og forbrukerrådet, i tillegg til Groupon. Men saken har fortsatt ikke løst seg.

– Jeg kommer aldri til å bruke Groupon igjen, og jeg håper at det ikke er flere som blir lurt på samme måte. Flere jeg kjenner har også hatt problemer med selskapet, men jeg tenkte «det skjer ikke meg». Men så gjorde det akkurat det. Nå angrer jeg, avslutter hun

Les flere saker i Fredriksstad Blad

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere