RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
HJELP: Flyktninger reddes av kystvakten i det båten deres holder på å gå under. Akivfoto 2011.
HJELP: Flyktninger reddes av kystvakten i det båten deres holder på å gå under. Akivfoto 2011. Foto: Francesco Malavolta (Scanpix)

Betaler menneskesmuglerne 10.000 kroner - eller med sine egne organer

Sist oppdatert:
Europa står overfor ekstremt skruppelløse menneskesmuglere.

Etter båtforliset utenfor Libya i helgen, der det anslås ut fra Kystvaktens observasjoner før båten gikk under, er 700 mennesker savnet og antatt druknet. Kapteinen fra Tunisia Mohammed Ali Malek (27) og et mannskapsmedlem, Mahmud Bikhit (25) fra Syria, er blant de 28 som er reddet. De to er nå arrestert, mistenkt for menneskesmugling.

LES mer: På 15 år har 22.000 flyktninger mistet livet i forsøket på å nå Europa

I september i fjor ble en gruppe på fem personer arrestert av italiensk politi. De var regnet for å være bakmenn i flere operasjoner som smuglet mennesker over fra Nord-Afrika over Middelhavet, til Europa.

LES mer: - Middelhavet er blitt en massegrav

Betaler med indre organer
De fem bakmennene var libyske og etiopiske, og hadde krevd rundt 10.000 kroner av hver av de desperate menneskene som betaling for turen. Langt fra alle hadde en slik sum, og de fikk muligheten til å betale med sine egne organer. De som ikke kunne betale med en gang, fikk muligheten til å betale senere:

Vel fremme i Europa, valgte menneskesmuglerne ut de de ønsket å bruke som arbeidskraft, og hvem som skulle donere organer. Rettspapirene viser at bakmennene også valgte å selge flyktninger til andre kriminelle gjenger, og det hele beskrives som slaveri.

Gruppen av bakmenn ble utgjort av de fem mennene Michael Brhane, som styrte operasjonen fra Roma, samt Haile Seifu, Russom Gebrem Michael Henok og Tesfay Bahta, som drev pengeinnkreving andre steder langs kysten av Italia. De fem ble også koblet til en smuglerbåt som gikk ned utenfor den italienske øya Lampedusa i oktober 2013, der 336 mennesker druknet. 

OVERFYLT: Båtene med flyktnigner er skrøpelige og overfylte.

150.000 MENNESKER: I fjor ble 200.000 mennesker plukket opp fra båter i Middelhavet.

Italiensk politi sør i landet har siden gjort flere arrestasjoner.

Mandag denne uken opplyste de om at en smugler-ring bestående av 24 mennesker er avdekket. 14 av de arresterte er bosatt i Italia, mens minst en er pågrepet i Libya. Det ble også utstedt en arrestordre på en annen mistenkt, Emerias Ghermay fra Etiopia, allerede i oktober i 2013: Også han skal ha vært involvert i båtforliset som da altså kostet 336 mennesker livet.

LES også: - En million mennesker venter på muligheten til å ta seg over havet. Tusenvis vil dø i forsøket

Låst inne og druknet
EU har innkalt til hastemøte etter den siste tidens mange båtforlis og drukninger – langt flere enn på samme tid i fjor. Leder av Frontex, byrået som overvåket den europeiske grensen, Fabrice Leggeri, sier at det i tillegg til å skilles mellom de politiske og økonomiske flyktninger, også er nødvendig å jobbe mot menneskesmuglerne. De som hevder at de skal få desperate mennesker trygt over Middelhavet, mens sannheten er at de stues sammen i hundrevis på svært skrøpelige farkoster og risikerer livet.

Det kommer samtidig som den italienske statsadvokaten Giovanni Salvi sier at flesteparten av de 700 som døde utenfor Libya natt til søndag, ble låst inne i skipets lasterom.

- Noen hundre ble låst inne i lasterommet og nektet å slippe ut igjen. Noen flere hundre ble låst inne under dekk, mens ytterligere noen hundre befant seg på dekk. Mange hadde ikke en sjanse til å flykte og har gått ned med båten.

LES også: Rystende øyenvitneskildring fra båtforlis: - Låste dørene og stengte dem inne

Den britiske statsministeren David Cameron sier situasjonen er tragisk, og at menneskesmuglerne har ansvaret.

- Vi må legge ansvaret på de kriminelle menneskesmuglerne, som organiserer, promoterer og selger denne handelsvirksomheten, denne handelen med menneskers liv.

FORLIS: Tre personer, inkludert et barn, druknet da en båt med flyktninger kantret utenfor Rhodos mandag.

HJELP: Mange av flyktningene forsøker å svømme i land når båtene de er om bord i går under, andre kaster seg i vannet når de ser skip som kommer til unnsetning.

Libya, et mekka for menneskesmuglere
Hoveddelen av båtene setter ut fra kystbyene i Libya, der smugler-ringer har kunnet operere relativt fritt i mangelen på en fungerende regjering siden borgerkrigen startet i 2011. Den omdiskuterte diktatoren Muammar Kadaffi samarbeidet i sin regjeringstid med italienske myndigheter for å hindre den ulovlige migrasjonen til Europa.

Nå er det flere væpnede grupper i Libya som tilbyr sine tjenester som menneskesmuglere, til desperate mennesker fra land som Etiopia, Somalia, Syria, Mali og Irak.

Eksempelvis Tebu-stammen, som tjener rundt 400.000 kroner i uka på å kjøre vest-afrikanske flyktninger fra Nigers hovedstad Agadez, videre med ferge til den libyske byen Sabha, deretter nordover til kysten, og deretter på en båten som skal ta dem over Middelhavet til Europa.

De er ikke alene. Organisasjonen Globalt initiativ mot transnasjonal organisert kriminalitet, sier at smugling er så lønnsomt at stammer som vanligvis ligger i krig med hverandre, til tider samarbeider om å frakte flyktninger. Flyktninger kidnappes, selges og fraktes videre.

- Tebu og Tuareg-stammene smuglet historisk sett tyvgods. Det nye alternativet er mennesker. Og nå vil både Tuaregene og Tebu ha sin del av kaken, sier Mustapha Orghan, som har jobbet med å avdekke gruppenes operasjoner.

I 2014 utgjorde ulovlig handel, inkludert menneskehandelen, 10 prosent av Libyas brutto nasjonalbrodukt.

KYSTVAKTEN: Den italienske kystvakten har så langt i år plukket opp over 30.000 mennesker i Middelhavet. Her fra en aksjon mot en overfylt båt i fjor høst.

- Slaveri
Italias utenriksminister Paolo Gentilioni har bed tom internasjonal hjelp for å bekjempe det han kaller «menneskesmuglere, som utgjør det 21. århundres slaveri.»

Hva EU skal gjøre og oppnå, er det derimot ikke mange som har svaret på. Andrew Coggins Jr, en tidligere marine-kommandør, som nå jobber ved pace Universitetet i New York med maritime industrier, sier det er lite de europeiske landene kan gjøre så lenge situasjonene er som den er i blant annet Libya.

- Roten til krisen er den ustabile situasjonene i hjemlandene, og mangelen på å skaffe arbeid for folk flest der. Men det er ikke noe som vil løses raskt. Alt de (Europa, red.anm.) kan gjøre, er å utføre redningsoperasjoner for å forsøke å minimere antall druknede, sier han, og legger til:

- Dessuten kan man forsøke å fjerne pengen ei systemet, ved å slå ned på de smuglerringene, som i all hovedsak er basert i europeiske land.

LES også: - En varslet katastrofe

REDDET: Redningsarbeidere bærer to små barn i land, etter at de er plukket opp i Middelhavet sammen med 100 andre. Samme helg forsvant ifølge FNs anslag 700 mennesker i et annet forlis utenfor Libya.

Dystert rekord-år
Hvor mange som mister livet på overfarten hvert år, er det ingen som vet. Ingen statlige eller andre organisasjoner holder telling. Det er heller ingen som med sikkerhet kan si hvor mange som forsøker å ta seg over. Men estimerte anslag fra FN viser at det i fjor var 219.000 mennesker som risikerte livet for å nå det forjettede land i Europa. Anslagsvis 2000 mennesker drukner hvert år.

Så langt i år har over 31.500 mennesker kommet frem til Italia og Hellas, og det er ventet at enda flere enn i fjor vil prøve. De fleste de siste ukene, ettersom varmt vær og rolig sjø har gjort det enklere for smuglerne å sette båter på sjøen. 1600 har mistet livet.

Historier om hvordan forholdene om bord på båtene er, dukker også opp i media fra tid til annen. Det er de som har blitt kastet over bord og blitt tatt av hai – enten fordi de er syke, eller fordi de har kranglet med andre av de sammen-stuede passasjerene.

Eller når de oppdager at et skip er på vei til unnsetning, og de overbefolkete båtene kantrer som følge av at menneskene om bord forflytter på seg på dekk i håp om å bli sett og reddet.

LES mer: - Verden er dessverre ikke et sted med bare sol og palmer og lykkelige mennesker

(Kilder: ibmtimes.com, AssociatedPress, Latimes.com)

REDDET: 28 mennesker er plukket opp i live etter det som trolig er den største tragedien med båtflyktninger i Middelhavet. 950 mennesker skal ha vært om bord i båten da den veltet og sank.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere