RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Betaler vi for problemer?

Sist oppdatert:
KOMMENTAR: Vi går musikkindustriens påstander om brukervennlighet i sømmene.

Platebransjen har nå gått høyt ut i Norge i en kampanje som har fått navnet Piracy Kills Music.

Merkelig kampanje
I kampanjen, som uten problemer kan karakteriseres som ren propaganda, informerer bransjen sine kunder at de lager mindre musikk enn tidligere, følger opp færre talenter og bruker mindre tid på å lage musikken. Resultatet er dårligere musikk.

Les for øvrig vår kommentar om kampanjen, og historikken til platebransjens problemer.

Skylden for salgsnedgangen er det derimot piratvirksomheten som får. Normal logikk om at mindre utvalg og dårligere produkter kan gi dårligere salg følges ikke.

Lovlig nedlasting kan være svaret
I kampanjen oppfordres du derfor til å benytte lovlig musikknedlasting på nettet. Det vil hjelpe bransjen til å tjene mer penger. Konsekvensen av dette kan være bedre musikk.

Lovlig nedlasting av musikk omtales som enkelt, billig, – og ikke minst hevdes det at utvalget er fantastisk og kvaliteten er god. At det er billig later det ikke til å være enighet om, og utvalget har vi sett gang på gang at ikke er tilstrekkelig.

For mitt behov er det i alle fall ikke tilstrekkelig for mer enn en liten brøkdel av musikken jeg hører på. Kvaliteten på 128 eller 192 kbps WMA-filer er også et betydelig tilbakesteg fra cd-plater vi har hatt siden begynnelsen av 80-tallet.

Er det virkelig brukervennlig?
Men la oss legge den diskusjonen litt til side, og heller se på påstanden om at dette er så enkelt og brukervennlig. Som kjent inneholder lovlig kjøpt musikk på nett i de aller fleste tilfeller DRM-beskyttelse. Dette er en beskyttelse som per definisjon er laget for å begrense forbrukerens handlefrihet og gjøre ting vanskeligere. Likevel skal det være brukervennlig og enkelt hevder bransjen. Ja vel.

For drøyt en uke siden skrev DinSide Datas redaktør Bjørn Erik Loftås en kommentar der han irriterte seg voldsomt over problemene han hadde møtt på etter å ha brukt 240 kroner på musikk fra MSN Music. Etter å ha oppgradert sin datamaskin til Windows Vista, fungerte ikke hans lovlig kjøpte musikk lenger. Oppdateringsfunksjonene i Microsofts eget mediaspillerprogram fungerte ikke, og han fikk uforståelige feilmeldinger som ikke gjorde han noe klokere.

At Bjørn Erik er en mann med langt over gjennomsnittlig god peiling på datamaskiner bør det ikke være noen tvil om. Når han ikke får til dette uten problemer, hvordan er det da for folk flest?

Test av respons
Denne problemstillingen stilte vi oss da platebransjen lanserte sin kampanje. Vi tok kontakt med tre nettbutikker for musikk, TV 2 Lyd, MSN Music og Musikkonline, og stilte to hypotetiske spørsmål: Hvordan kan du få musikken til å fungere etter å ha oppgradert fra Windows XP til Windows Vista, slik som Bjørn Erik hadde problemer med, og hva skjer hvis noen stjeler den bærbare datamaskin med all kjøpt musikk? Kan jeg da laste ned musikken jeg lovlig har kjøpt uten problemer uten å betale ekstra?

Fra TV 2 ble jeg lovet svar raskt, MSN Music lovet svar innen 24 timer og Musikkonline gav ingen respons på at spørsmålet var mottatt.

Helgen gikk uten svar
Spørsmålet ble sendt på en fredags formiddag, og innen dagen var ferdig hadde ingen svart. Helga gikk, og fortsatt ingen svar fra nettbutikkene.

Hadde jeg oppgradert datamaskinen før helga, så kunne jeg bare glemme å benytte den som musikkkilde for festen den helga.

To svar på mandag
På mandag ettermiddag kom det første svaret, det var fra TV 2. De kom med en enkel og grei forklaring om at hvis det var problemet, var det bare å kontakte kundeservice, så skulle de hjelpe meg med å få musikken til å fungere.

Brukervennlig og fint etter tre døgns venting.

På kvelden samme dag svarte MSN Music - etter noe mer enn 24 timers venting. Her fikk jeg relativt detaljert informasjon om hvordan jeg skulle gå frem, med vedlagte lenker som skulle kunne ordne problemene.

En ukes ventetid
Musikkonline, som skryter av det beste utvalget av norsk musikk, fant det for godt å vente i en uke og noen timer før de kom med noe svar. De beklaget at det hadde tatt så lang tid. Når det gjaldt mine spørsmål, så «vil [vi] hevde å ha en liberal og kundevennlig policy ifm. reutstedelse av lisenser.» Noe mer ville de ikke si.

Etter å ha ventet en uke på svar på hvordan du skal få din lovlig kjøpte musikk til å fungere, så tror jeg ikke en kunde i dette landet ville mene at dette er verken kundevennlig eller gode rutiner.

Virker ikke
DRM-beskyttelse er det få som klarer å se verdien av, og hvorfor platebransjen tviholder på konseptet er uforstålig. Det som er sikkert er at beskyttelsen ikke hjelper mot piratkopiering, og undersøkelser de siste ukene kan tyde på at en stor andel av bransjen, og ikke minst musikkongen Steve Jobs, ikke liker ordningen.

Når man så på toppen av det hele har musikkbutikker på nett som ikke en gang har aktiv kundeservice i helgene, i en tid der man vet at mange er i en prosess med å oppgradere til Microsofts nye operativsystem, da er det noe som skurrer.

Redaktør Bjørn Erik Loftås i DinSide Data fikk det ikke til uten å bli så irritert at han måtte skrive om sine problemer. Tror du det vil gå bedre med deg? Er det greit å vente flere dager på å få lovlig kjøpt musikk til å funge? Er dette brukervennlig?

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere