RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Billig og dyrt i tank

Sist oppdatert:
Skipsmeglerhuset Jefferies & Co har denne uken startet analysedekning av tre tankrederier tilknyttet norske interesser, og sprikene i verdsettelsen og anbefaling er meget store
De tre selskapene som nå dekkes av det amerikanske meglerhuset er Nordic American Tanker Shipping (NAT), Knightsbridge og Ship Finance International.

De to førstenevnte er blant tankmarkedets heteste oppkjøpskandidater, mens sistnevnte fortsatt er eid med nærmere 75 prosent av John Fredriksens Frontline etter børsnotering i USA på forsommeren.

Knightsbridge har Frontline som forretningsførere, mens NAT ledes av shippingmanen Herbjørn Hansson og er sidenotert i Oslo.

Jefferies & Co er blant få amerikanske meglerhus som har lang erfaring med shipping, og analytikerne Magnus Fyhr og Douglas Mavrinac gjentar i sine analyser troen på de sterke markedsforholdene i tankmarkedet.

Det hjelper imidlertid ikke Knightsbridge og Nordic American Tanker Shipping (NAT) som begge får underperform-anbefalinger. Det er den voldsomme prisingen på selskapenes eiendeler som fører til at Jefferies er lunken til aksjene. Ifølge meglerhusets estimater prises de to rederiene med premier i forhold til verdijustert egenkapital på henholdsvis 125 og 100 prosent, melder Marine Money.

Til sammenligning prises Frontlines skipseiende selskap til kun 7,5 prosent over substansverdi, og får en kjøpsanbefaling fra meglerhuset. Ship Finance/Frontline er ansett som kanskje den klareste potensielle kjøperen til de to andre rederiene, men ikke på dagens priser.

Ship Finance eier henholdsvis 24 suezmax'er og 23 VLCC'er, mens NAT og Knightsbridge eier henholdvis 3 suezmax'er og 5 VLCC'er.

NAT og Knightsbridge har tradisjonelt vært utbyttemaskiner, men som følge av kontraktsdekning og spoteksponering vil rederiene ikke lenger ha den samme oppsiden som tidligere, hvor de var sikret minimumsinntekter og fikk alt overskytende rate dersom spotmarkedet lå høyere.

Jefferies liker i tillegg til den lave premien i Ship Finance, selskapets store flåte og stabile kontantstrøm fra de lange kontraktene med Frontline. De mener også utsiktene til videre vekst er langt bedre, og gjør aksjen til et langt mer interessant avkastningsspill enn de to andre.

Ifølge Marine Money har Jefferies kursmål på 25 dollar for NAT, 26 dollar for Knightsbridge og 20 dollar for Ship Finance.

Aksjene endte henholdsvis på 27,50, 27,31 og 15,75 dollar i New York torsdag.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere