RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Billigpris-doping

De store matvarekjedene «jukser» med billigprisene. Vår test viser at matvarene er mye dyrere i butikkene enn kjedene vil ha det til.

For Rimi og Rema er det millioner å tjene på å komme godt ut av pristester som VGs og TV 2 Nettavisens handlekurv.

Tidligere har det vært skumlet om at kjedene setter ned prisen på testvarene for å komme billigere ut.

I dag kan TV 2 Nettavisen avsløre at prisene kjedene sentralt oppgir er mye lavere enn det forbrukeren betaler når han går i butikken.

For Coop Prix er utslaget spesielt grovt: Når vi går i butikken, koster nøyaktig samme varer hele 21 prosent mer enn kjeden oppgir når vi ringer dem.

- Jeg kan garantere at prisene hos Coop Prix ikke har steget med 21 prosent. Det er naturlig å tro at det ikke er samme produkt som er sammenliknet, sier informasjonsdirektør Vidar Ullenrød i Coop Norge til TV 2 Nettavisen.

Vi får vår del kan garantere at forbrukerne må ut med over 600 kroner for en varekurv kjeden selv hevder skal koste 500 kroner!

Hvis utslagene ikke hadde vært systematiske kunne de vært forklart med misforståelser og feilprising i butikkene. Men sammenhengen er klar; butikkprisene er høyest. Remas butikkpriser er 16 prosent høyere enn det kjeden oppgir og Kiwi legger på 11 prosent på veien til kassaapparatet.

Den billigste - og minst dopete - butikkjeden er Lidl. Der er faktisk prisen i butikken noe lavere enn det kjeden oppgir. Og for 454 kroner får du det samme vareutvalget som Rimi forlanger 616 kroner for.

Det er altså mye penger å spare på å være en bevisst forbruker!

Jukser matvarekjedene eller driver de bare en smart tilpasning for å komme godt ut? Debatten går på TV 2 Veggavisen (trykk her ).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere