RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Johannessen, Sara (SCANPIX)

Biltema skaper sykkelfrykt

Sist oppdatert:
Et sikkert vårtegn er bråket rundt billige sykler.

De kommer gjerne flatpakket og selges for godt under 1000-lappen. Billige sykler er populært, men bransjen reager på tilbudet fra kjeder som Biltema.

- Vi har forståelse for at våre konkurrenter spratt i været da vi lanserte en sykkel med 21 gir av merke Shimano til 700 kroner, sier Magne Teigland, styreleder i Biltema.

Etter at tilbudet ble kjent i forrige uke, har butikkjeden fått flere reaksjoner på både pris og kvalitet, men Teigland er en forkjemper for nettopp dette miljøvennlige transportmiddelet.

Vil ha produktet testet

I et forsvarsskriv fra Biltema heter det at en «ærlig» test vil vise at sykkelen gir valuta for pengene. De betegner billigsykkelen som enkel og god til å komme seg fra a til b. Kjøperen trenger heller ikke å være redd for at sykkelen blir stjålet.

Sykkelen kommer flatpakket, men kundene kan velge om de vil ha den ferdigmontert. De som monterer sykkelen selv sparer 200 kroner. Teigland opplyser at sykkelmontører er å finne i varehusene, og disse utfører også service og reparasjoner.

Få klager på sykkelen

Forbrukerrådet opplyser at de ikke får inn flere klager på billigsykler enn andre produkter.

- Det er veldig sjelden det kommer klager på sykler til oss, og billige sykler er intet unntak. Pris og kvalitet henger jo gjerne sammen, og dette knyttes igjen til kundens forventninger, forklarer Martin Halsos, kommunikasjonsrådgiver hos Forbrukerrådet.

Ellers viser han til krav om «vanlig god vare» og fem års reklamasjonsrett. Eventuelle mangler er også noe som kunden kan få ordnet opp direkte gjennom Biltema.

I tillegg må produktet svare til de kravene som stilles til sikkerhet og sykkelen som Biltema nå selger for 699 kroner er godkjent etter den europeiske sikkerhetsstandarden for sykkel.

Fortjeneste vs. kvalitet

Teigland påpeker at kunden ofte lar seg lure til å tro at pris og kvalitet henger sammen. Biltema har i dette tilfellet kjøpt et stort parti sykler som leveres direkte i varehusene og er prispresset i alle ledd.

- Forhandleren i varehuset har en fortjeneste til dekning av sin drift på 15 prosent av utsalgsprisen. Når man sammenligner med en sportsbutikk, som gjerne 3-ganger innkjøpspris idet kundeprisen settes, så sier det seg selv at prisforskjellene blir store selv om kvaliteten er den samme.

- Større fortjeneste for sykkelbutikken som selger sine sykler gir jo ikke bedre kvalitet, legger Teigland til.

Dårlige sykler

I april i fjor reagerte sykkelreparatør Olav Berve på tilbudene til billigkjeder. Fagmann og daglig leder ved Felgen sykkelverksted i Oslo gikk den gang til angrep på Smart Club. Han mente de ikke kunne kalle seg for en ekspert på området, fordi syklene de annonserte for ikke på langt nær holdt så god kvalitet som de påsto. Han mente flere av syklene rett og slett var dårlige.

- De som skal kalle seg en sykkelspesialist må vite svakheter og styrke ved de ulike konstruksjonene. Og de må kunne selge en sykkel som passer til kundens behov og bruk, sier Berve.

Les mer:- Smart Club er ingen ekspert

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere