RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Birdstep vurderer hotspot-markedet

Sist oppdatert:
Teknologidirektør Haakon Bryhni i Birdstep kommenterer her utsiktene for trådløse "hotspots" etter at IBM og Intel bestemte seg for ikke å satse videre på hotspot-selskapet Cometa
iMarkedet skrev fredag om fiaskoen for selskapet Cometa, som nå avvikles. Cometa fikk i sin tid investeringer fra tungvektere som IBM og Intel for å bygge ut hotspots for trådløs bredbåndstilgang (WLAN) rundt i USA, men klarte aldri å få fart på virksomheten.

Denne typen hotspots er et viktig marked for norske Birdstep, men Birdsteps teknologidirektør Haakon Bryhni mener ikke Cometas fiasko illustrerer utsiktene for hotspots-markedet.

- WLAN hotspots er i meget sterk vekst, men det er ikke alle aktørene som vil lykkes. Analytikere er samstemt i at WLAN hotspots er en konsistent trend og at antallet vil øke kraftig de neste årene, sier Bryhni i en kommentar.

Når det gjelder Cometa påpeker Bryhni at selskapet ikke var kunde av Birdstep, at de hadde valgt en annen driftsmodell og mye dyrere infrastruktur enn Birdstep leverer, at selskapet er en ren WISP (wireless internet service provider) og ikke har annen nettinfrastruktur, og dessuten at selskapet utelukkende er finansiert av venturekapital i et virksomhetsområde der operatører med finansiell styrke og som også eier andre nett, vil dominere.

- Vi mener hypotesen om gratis WLAN aldri kan holde for andre enn dem som kan forsvare innvesteringen med mersalg av andre tjenester. Det er OK for en cafe, men aldri for en fullverdig offentlig WLAN-tjeneste med god dekningsgrad. De vil drives av operatører, de vil koste penger, og vil syes sømløst sammen med xDSL-, 2G- og 3G-tjenester. Her er Mobil IP en sentral komponent, sier Bryhni.

Han mener dessuten at man ikke kan konkluderer med at IBM og Intel ikke vil satse på hotspots, selv om de ikke vil gå inn med mer penger i Cometa. Han påpeker at det er disse selskapenes ventureavdelinger som ikke vil satse på Cometa, og at det ikke betyr at IBM og Intel er negative til hotspots.

- Målet med Cometa var å sette fart i hotspot markedet for å realisere Intel Centrino-visjonen og selge flere IBM laptops med WLAN. Nå som hotspots bygges av operatører og bedrifter i høy takt har Intel og IBM oppnådd sine mål, og deres VC-selskaper kan investere i nye prosjekter av strategisk betydning, sier Bryhni.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere