RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Blandet bulkmarked

Sist oppdatert:
Utviklingen i tørrlastmarkedet har blitt mer blandet de siste dagene etter at ratene for de stor skipene har snudd opp
Handymax-ratene har fortsatt å falle kraftig den siste uken, og handymax-indeksen har kommet ned 1.000 dollar bare den siste uken.

Ifølge Fearnleys ligger en del av årsaken i mangel på laster i det vanligvis lukrative Svartehavsmarkedet, hvor ratene har kommet ned 2.000 dollar dagen på en uke. Det har også vært stoppet i periodemarkedet, hvor skipsmeglerhuset mener rederne nå sitter på gjerde i påvente av bedre tider. Det var på denne tiden i fjor at ratene snudd til det som ble en historisk opptur.

Ifølge Fearnleys har raten for 12 måneders kontrakter til en 45.000 dødvekttonns handymax falt fra 24.250 til 21.000 dollar dagen den siste uken. Ratene har falt i alle hovedmarkedene.

For de mellomstore bulkskipene, panamax'ene, så har utviklingen vært ganske lik handy. Det er lav aktivitet og ratene har vært under press. Rederne venter nå håpefullt på en korreksjon etter den lange perioden med fall. Det har vært fall i ratene i alle områder også for panamax'ene, og 12 måneders raten for en 75.000 tonner er justert ned fra 24.500 til 23.000 dollar dagen.

For Capesize har ratene snudd opp de siste dagene på grun av økende aktivitet i Atlanterhavet. Rallyet fikk ratene opp 4.000 dollar dagen på to dager, slik at fallet for ruten Kontinentet til Fjerne Østen kun er ned 1.500 dollar til 38.500 dollar pr. dag på timecharterbasis.

Fearrnleys har likevel justert ned 12 måneders raten for skip på 170.000 dødvekttonn fra 43.000 til 40.000 den siste uken. I Stillehavet sliter cap'ene fortsatt med liten aktivitet, men med tegn på stabilisering.

Fakta:

Capesize, bulkskip på 150.000 til 170.000 dødvekttonn.

Panamax, de største bulkskipene som kan passere gjennom Panama-kanalen, typisk 75.000 dødvekttonn.

Handy/Handymax, størrelser på mellom 40.000 og 47.000 dødvekttonn.

Bulkskipene frakter alle typer "tørre" råvarer i bulkform, og de tre viktigste lastene er malm, kull og korn.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere