RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ble bedre etter sammenslåing

Sist oppdatert:
Avisa Nordland har blitt en bedre avis enn forgjengerene, konkluderer medieforsker Ivar Andenæs i en ny rapport. Flere kvinnelige kilder, mer ungdommelig og en mykere profil er noe av det han drar frem.

Aviskrigen i Bodø var en av de hardeste i norsk avisverden de siste årene. I over 60 år konkurrerte de to avisene i Bodø; Nordlandsposten og Nordlands Framtid, om å være den ledende avisen.

En langvarig krig svekket dem begge og den februar 2002 ble de slått sammen til en avis, Avisa Nordland.

Nå har IJ-forsker Ivar Andenæs gjennomgått Avisa Nordland og sammenlignet den med de to gamle avisene og Andenæs konkluderer med at avisen rett og slett er en bedre avis. Den er mer ungdommelig, har en lettere og mykere profil.

Andenæs presenterte sin rapport om hva som kjedde med journalistikken etter at Nordlandsposten og Nordlands Framtid gikk sammen på konferansen Svarte Natta i Bodø i helgen.

De fleste var skeptiske til sammenslåingen, både omgivelsene og avisens ansatte. Avisa Nordland ble møtt med skepsis særlig av handelsstanden og det politiske miljøet i Bodø, som mener det er blitt vanskeligere å slippe til i avisen, skriver Andenæs i rapporten. Utydelig totalprofil, lite avslørende journalistikk, kjedelig og forutsigbar er annen kritikk som har blitt rettet mot den nye avisen.

Andenæs mener mye av denne kritikken også ville blitt rettet mot de to gamle avisene.

Han viser til at avisen, målt med en del av de kvalitetsmål som medieforskningen rår over, fremstår som en bedre avis enn noen av forgjengerne.

"Den er bedre til å drive flerkilde-journalistikk, den har minst like høy andel artikler med kritisk perspektiv, den har overraskende nok større innslag av kvinnelige kilder. Andelen egenprodusert stoff er markert høyere enn i de to tidligere Bodø-avisene. Den har like mange leserbrev som de to tidligere avisene hadde til sammen. Til alt overmål er produktiviteten, målt i antall produserte sider per journalist, like høy som den gang konkurransen raste", skriver Andenæs.

Videre skriver han at den temavise stoff-fordelingen i Avisa Nordland ligner mye på de to forgjengerne, men skiller seg ut på to områder:

Avisea Nordland har mindre stoff om økonomi og næringsliv og vesentlig mer stoff om populærkultur og underholdning. Den har også mer stoff om helse og miljø. Det egenproduserte featurestoffet har fått større plass, mens det innkjøpte stoffet uten nyhets- eller aktualitetspreg utgjør en mindre andel enn før.

"At underholdningsstoffet skulle øke, er ikke umiddelbart innlysende. Tvert imot viser mange undersøkelser at underholdningsstoffet øker med stigende konkurranse, ikke omvendt. Men antakelig er det en god markedsstrategi. Det er dessuten i tråd med anbefalingene fra et utvalg i Apressen, som anbefaler sine aviser å satse på temaer som ungdom er opptatt av".

Les hele rapporten hos Insititutt for Journalistikk

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere