RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(PETTER GEISNER/Glåmdalen)

«Bleiemafia» tømmer hyllene for billigbleier

Sist oppdatert:
Billige norske bleier gjør at østeuropeere tømmer butikkhyllene visse typer bleier.

Lokale småbarnsforeldre kommer ofte til tomme hyller.

Les flere saker hos Glåmdalen

Ved Coop Prix på Skarnes har de for lengst innført restriksjoner for kjøp av visse bleietyper.

– Dette har nok pågått i et års tid. Vi får stadig nye forsyninger, men går tom likevel. Det som foregår er slett ikke ulovlig, men det ødelegger jo for vår «vanlige» bleiekunder, sier butikksjef Gudmund Nabben ved Coop Prix på Skarnes til Glåmdalen.

Ikke ulovlig
Butikksjefen forteller at restriksjonene hjelper lite. Bleiekjøperne kommer flere i følge og kjøper tre store pakker hver.

– Jeg vet ikke om de er polakker eller fra de baltiske landene, men de er østeuropeere. Vi kan ikke nekte dem, de betaler jo for seg. Mange av dem har medlemskort i Coop, da blir det ekstra billig. De reiser trolig fra butikk til butikk, for dette problemet har jeg hørt om også fra andre Coop- butikker, sier Nabben.

– Jeg kan ikke skjønne annet enn at de tjener penger på å selge bleiene videre, trolig i hjemlandet, legger Nabben til.

Pampers Giga Pack
Det er spesielt to bleieprodukter storkundene er ute etter. Det er de største Pampers-eskene i bleiestørrelse 3 og 4.

– Coop har også et eget merke, som er en god del billigere enn Pampers. Men østeuropeerne kjøper ikke så mange av disse. Det er Pampers som gjelder, sier Nabben.

Hos Coops største konkurrent på Skarnes, Eurospar rett ved siden av, opplever de ikke noe «bleieproblem».

– Her har vi ikke merket noe spesielt ved bleiesalget. Kanskje er det fordi vi ikke selger de samme store pakkene som Coop gjør, sier innehaver Lars Erik Karseth.

Billig i Norge
Et søk på internett viser at det ikke bare er Coop-butikker som har fått avisomtale i forbindelse med storoppkjøp av bleier. Også andre steder er det de store pakningene av Pampers utlendingene foretrekker.

Pressesjef i Coop, Kristin Paus, kjenner til «bleieproblemet».

– Bleier er et vareslag som er billig i Norge. Vi snakker mye om at privatpersoner kjøper dagligvarer billig i utlandet. Her har vi et produkt som går andre veien. Coop er glad for alt vi selger, sier pressesjefen. Hun forstår likevel problemene bleieoppkjøperne skaper for noen butikker.

– Storoppkjøpene går gjerne i bølger, så det kan bli vanskelig for den enkelte butikk å beregne hvor mye bleier som skal kjøpes inn til enhver tid.

Les flere saker hos Glåmdalen

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere