RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Scanpix)

Bli både slank og sterk

Sist oppdatert:
Er du redd for å trene styrke fordi det gir ekstra kilo? Eller vil du beholde muskler, men samtidig forbedre dietten? Her er tipsene du trenger.

Er trappemaskinen det eneste apparatet du tør nærme deg utenfor aerobicssalen? Kombinasjonen av trening og diett har lenge vært foreskrevet medisin for overvekt. Utallige undersøkelser på effekten av fysisk trening for normalvektige, passive, idrettsutøvere så vel som de med lett grad av overvekt støtter dette.

Behold muskelmassen
Kun trening er nemlig ikke nok til å medføre særlig tap av kroppsfett unntatt hos individer med ekstrem motivasjon. Kombinasjonen av moderate kalorirestriksjoner og fysisk trening er nødvendig for å oppnå fordelaktig endringer i kroppssammensetning - dvs. tape kroppsfett men beholde muskelmasse.

 Siste artikler på Trim.no
Selv om utstrakt, intens fysisk aktivitet kan medføre vekttap, vil mer moderat aktivitet slik de fleste mosjonister driver med ikke gi særlig grad av vekttap. I noen tilfeller er det faktisk rapportert om vektøkning.

Viktig å trene når man er på diett
Effekten av diett og trening på vekttap og kroppssammensetning hos voksne kvinner I en milepælstudie fra 1976 sammenlignet Zuti og Golding endringer i kroppssammensetning hos tre grupper voksne kvinner.

I gruppe 1 fikk hver enkelt redusert sitt daglige kaloriinntak med 500 kcal. I gruppe 2 økte man det daglige energiuttaket med 500 kcal, ved et overvåket gå- og treningsprogram fem ganger i uka. I gruppe 3 kombinerte man en daglig reduksjon av kaloriinntak på 250 kcal med en aktivitet som fordret et energiuttak på ytterligere 250 kcal.

I løpet av 16 uker gikk alle grupper ned i kroppsvekt. De som bare endret på kosten mistet imidlertid nesten kun muskelmasse - mens hos de som trente, eller både trente og endret kosten skyldtes vekttapet nesten utelukkende mindre fett (de økte faktisk i muskelmasse!). Se tabellen her.

Informasjon på nettet
Styrketrening kombinert med redusert kaloriinntak fremmer vekttap uten tap av muskler En enda mer overbevisende undersøkelse ble foretatt i 1988: 40 overvektige kvinner ble fordelt på fire grupper.

Kontrollgruppa hadde verken trening eller forandringer i kostholdet, én gruppe fikk diett men ingen trening, én gruppe fikk diett pluss trening, den siste gruppa kun trente uten endringer i kostholdet.

Treningen besto av styrketrening tre dager i uka i åtte uker; det ble gjort åtte øvelser, hver på 3x10 repetisjoner. Hos de som kun trente minsket kroppsfettet noe, men de gikk opp i vekt totalt.

Både de som kun gikk på diett og de som i tillegg trente gikk like mye ned i vekt - legg imidlertid merke til at sistnevnte ØKTE i muskelmasse! La deg overbevise her.

Kilde: EXERCISE PHYSIOLOGY (Katch, Katch, McArdle)

Forholdsregler
Til tross for at mange starter det nye året med slankekurer og fysisk aktivitet er det viktig å også være observant på de mange farene som lurer. Mange opplever at slanking og jaget etter en perfekt kropp blir et mareritt.

Det fokuseres stadig mer på hvordan man oppnår den perfekte kroppen. Likevel viser undersøkelser at det er bedre med glimt i øyet, enn store muskler i en ødelagt kropp.

[Les mer]

Hvilken kroppstype har du?
Timeglass eller pæreform? Finn din figurtype og få tipsene til hvilke fallgruver du bør unngå hvis du ønsker en sunn, slank figur som er full av energi.
[Les mer]

Treningstips

Slik får du vaskebrettmage
De fleste ønsker seg stramme magemuskler, og du kan forme dem raskere enn du tror! Her er oppskriften på flotte magemuskler.
[Les mer]

Høysesong for treningsglede
Mange begynner med en eller annen form for trening nå i september. Her er noen gode råd til de som er nyfrelste treningsfrikere. [Les mer]

Slik blir du kvitt kulemagen
Mange menn overser kulemagen og innser sjelden at de har et vektproblem. Men det er faktisk mulig å bli kvitt vaskeballen og få vaskebrettet frem!
[Les mer]

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere