RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Foto: Thinkstock)

Bli kvitt grevinnehenget

Sist oppdatert:
Slik får du sterke og slanke armer.

(SIDE2): Mange ønsker å få bort «grevinnehenget» under armene. Det vil si den slappe huden som henger under underarmene.

Det kommer gjerne med alderen og hvis du ikke holder deg aktiv!

LES OGSÅ: Velg riktig treningsstudio

Personlig trener og treningsansvarlig ved Sats Ila, Jorunn Githmark gir deg de beste øvelsene.

- Husk at du må få bort det overflødige fettet i første omgang, sier hun.

Styrkeøvelser for sterke armer
I tillegg til å bare jobbe isolert på armene har jeg satt opp noen øvelser som involverer flere muskler. Øvelsene bidrar til å bli sterkere andre steder enn nettopp bare armene. I tillegg vil noen av øvelsene være med på å påvirke kroppsholdningen. Mye stillesittende pc jobbing kan påvirke muskulaturen i øvre del av rygg. Dette fordi musklene konstant er på strekk, og derfor blir svake og på sikt vonde.

Roing:
Denne øvelsen kan utføres med mange ulike varianter. Jeg tar for meg sittende roing i apparat.

I denne øvelsen trener vi flere ryggmuskler, men også biceps.

LES OGSÅ: Vil du ha denne rumpa?

Utførelse: Sitt i apparatet med magen inntil puten i brysthøyde. Ta tak i begge håndtakene og trekk armene dine bakover. Prøv å press skulderbladene dine sammen, men hold brystkassen inntil puten hele tiden. Hold rolig igjen mens albuen strekkes ut igjen.

3 x 10 repetisjoner

Nedtrekk:
I denne øvelsen bruker man rygg og biceps.
Utførelse: Ta tak i håndtakene over hodet før du setter deg ned på puta. Når du har satt deg starter du å trekke armene ned mot brystkassa. Jeg anbefaler at du tar nedtrekk foran hodet, fordi det er lettere å gjøre dette med riktig teknikk, samtidig som det er enklere å få en større bevegelse. Legg ryggen litt bakover. Hold igjen i rolig tempo mens albuene strekkes ut til startposisjonen. Løft gjerne skuldrene opp mot ørene i avsluttende posisjon. Dette for å få en strekk i den store ryggmuskelen.

3 x 10 repetisjoner

LES OGSÅ: Få smalere midje

Push- ups:
Denne øvelsen kan utføres nesten overalt, derfor en fin øvelse. I tillegg bruker du som oftest bare din egen kroppsvekt.

Push ups involverer bryst, triceps, mage og korsrygg. I tillegg bruker man skuldermusklene til å stabilisere.

Utførelse: For å jobbe mest med armstrekkerne (triceps) foreslår jeg at du setter håndflatene i skulderbredde. Dette er en tyngre variant enn om du har bredere armstilling. Eller for å si det enkelt, hvilken armstilling som er lettest å utføre betyr hvor du er sterkest. De flest av oss er sterkest i bryst fordi det er en dominant og større muskel.

Begynn helst med tærne i gulvet, rett ut ryggen, og bøy albuene slik at overkroppen føres mot gulvet. Press deg deretter opp igjen. Blir det tungt kan du modifisere øvelsen, og sette knærne i gulvet.

3 x 10 repetisjoner

Bicepspress:
Denne øvelsen involverer overarmen og underarmen.

Plasser hantler, stang eller strikk i armene, sett albuene inntil kroppen og trekk armene opp til brystkassen. Hold rolig tempo når du strekker ut albuen igjen på vei mot gulvet.

3 x 10 repetisjoner

Tricepspress med hantel:
Denne øvelsen involverer triceps/armstrekker.

Utførelse: Finn fram en hantel eller strikk, løft armene over hodet, og sett albuen inntil ørene. I startposisjon er albuen bøyd. Jobb med å strekke ut albuen opp mot taket, utføres med å bøye albuen tilbake i startposisjon.

3 x 10 repetisjoner

Husk også at teknikk er viktig for å lykkes. Du vil også få de beste resultatene, men ikke minst unngå skader. Ikke vær redd for å spørre en fagperson dersom du er usikker.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere