RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bli kvitt juleflesket

Sist oppdatert:
- Kast kakene og begynn å gå dit du skal, mener ernæringsfysiolog Camilla Andersen

(SIDE2): Da er vi i gang med et nytt år, forsetter og nye slankebilag i ukebladene. Akk, men sånn er det. Hvis det bare er julen som har gitt deg noen ekstra kilo, er det ikke fare på ferde, sier hun.

Ernæringsfysiologen driver nettstedet Somebody.no der du kan få hjelp til varig livsstilsendring.

Hun mener du raskt kan få av de de småkiloene som kanskje har lagt seg rundt magen ved å trappe opp aktivitetsnivået i hverdagen en smule.

Her er noen gode tips:

- Ta en ekstra 20 minutters spasertur hver dag et par uker.

- Rydd bort julekakene og rester av julegodtet. Hvis ingen andre har lyst på kakene - eller har godt av dem- så kast dem. Beklager at jeg sier det, men det er bedre enn å være sin egen søppelbøtte.

- Ikke kjøp marsipan til halv pris ! Spar både pengene og kaloriene. Det er snart påske og mer marsipan.

Finn andre alternativer:
Hvis kostholdet ditt før jul også ga deg noen ekstra kilo, bør du ta en titt på hva du spiser og redusere mengden eller finne alternativer med færre kalorier. Med en ørliten omlegging av kostholdet går du ned i vekt. Og blir der.

For all del ikke gå på slankekur. Tenk langsiktig og sett deg realistiske mål.

Ta kroppen med på det du gjør og sørg for at den trives. Du vet jo godt at å pine seg gjennom en trist meny eller trene med noe du syns er et ork ikke holder i lengden uansett.

Unn deg noe godt
Det er viktig at du unner deg noe godt som ikke nødvendigvis er fornuftig mat, men prøv da å unne deg moderate mengder og ikke hver dag.

Spis regelmessig og ikke hopp over måltider for å spare kalorier. Da blir du bare mer sulten og spise enda mer.

Reduser porsjonene og innfør mellommåltider med frukt hvis du har for vane å spise for mye til måltidene.

Det er mye helse å spare på å gå ned 5 prosent av kroppsvekten din, så ta et skritt av gangen. Husk at det er en egen seier å ikke gå mer opp i vekt også, ikke bare mål de kiloene du går ned.

LES OGSÅ: Den eneste slankingen som fungerer

Norsk skikk..
Det er liksom blitt en norsk skikk at når vi går inn i et nytt år skal vi bli så flinke til å spise sunt og trene mer. Alt vi har gått og tenkt på at vi skulle ha gjort skal gjøres nå, og siden dette er tiden der alle er innstilt på å endre vaner og bli flinkere, er det lettere for alle å finne motivasjon til å starte et nytt og bedre liv.

Men så går det en liten stund og så er man blitt støttemedlem i et treningsstudio, humøret er dalende på grunn av kjedelig kosthold og for lite kalorier, og vekten som jo gikk så radig ned begynner å stagnere eller til og med krype oppover igjen.

Ta skjeen i egen hånd
Hvis du mener noe med å gå varig ned i vekt MÅ du ta skjeen i egen hånd og være motivert til å skape et kosthold og treningsvaner/bevegelse i hverdagen som du kan leve og trives med over tid. Er du overvektig og sliter med å gå varig ned er det noe som motarbeider deg. Og det kan være motivasjonen og de gamle vanene som ikke slipper taket. Det er bare du som kan hjelpe deg selv.

LES MER HELSE, TRENING OG VELVÆRE HER

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere