RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bli kvitt juleflesket

Sist oppdatert:
Tøm kakeboksene og rydd unna ribbebitene. Her er tipsene som gjør at kroppen glemmer julefråtsingen.

(SIDE2): Dette er tiden hvor mange har bestemt seg for å ta av noen kilo. Samtidig er det kanskje den vanskeligste tiden på året å gjøre nettopp det.

Mange har utvidet magemålet og gjort kroppen vant til å spise både for mye, for søtt og for fettrikt. Derfor bør du ikke prøve å kutte ut alt på en gang, men trappe gradvis ned. Fet julemat og kaker bør du styre unna, men et ekstra måltid sunn mat kan du unne deg.

Vi spurte ernæringsfysiolog hos Grete Roede AS, Kari Bugge om hvordan du enklest klarer å bli kvitt de dårlige vanene.

Her er hennes tips til deg:

RYDD OPP
Rydd opp i kjøleskapet og fjern den fete julematen. Tøm kakeboksene og la heller småfuglene kose seg med kakerestene enn å utsette deg selv for de unødvendige kaloriene. Ikke bruk deg selv som søppelkasse.

KUTT SMÅSPISING
I julen har du kanskje småspist litt mellom måltidene. Kutt ut det nå! Hold deg til de faste måltidene og spis regelmessig. Ikke la deg friste til å ligge et kvarter ekstra om morgenen, men kom deg opp og start dagen med en god frokost. Det gir deg og kroppen din en god start på en sunnere hverdag.

GOD LUNSJ
Fortsett dagen med en god lunsj, middag og gjerne et lite kveldsmåltid. Ellers er det et godt råd å drikke mye vann. Det kan dempe behovet for å småspise. Ha gjerne frukt og rotgrønnsaker lett tilgjengelig hvis du bare må ha noe.

EKSTRA MÅLTID
Det kan være lurt å legge inn et lite ekstra måltid de første dagene til du har kommet litt inn i hverdagstralten. Det er bedre å spise et planlagt lite ekstramåltid enn å sprekke - og kanskje ende opp med å dytte i deg en kaloribombe.

DROPP ALKOHOLEN
Et godt råd er å legge inn noe alkholfrie uker nå på nyåret. Det alene kan for mange gi resultater på vekten.

START NÅ
Ingen grunn til å vente til neste uke, begynn med dine nye vaner i dag. Kom i gang med treningen og kjøp inn sunn mat.

LES MER OM HELSE, TRENING OG VELVÆRE HER

LES OGSÅ: Brus gir 6,7 ekstra kilo

LES OGSÅ: Dropp sjokoladen!

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere