RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Shutterstock (Shutterstock)

Bli kvitt luft i magen

Gode råd når magen står på spreng og buksene strammer.

(SIDE2): Et sunt kosthold med mye frukt og grønt kan faktisk gi ubehageligheter som oppblåst mage.

Siste nytt fra Side2, besøk forsiden akkurat nå!

De fleste som er opptatt av egen helse og et sunt kosthold får også med seg de utallige tipsene og rådene som florerer på nettet. Vektnedgang og slanking er alltid et hett tema, og med påfølgende nyheter om hva som er sunt – akkurat nå.

Ikke glem det grunnleggende
I jungelen av sunne – og mindre sunne kurer og tips kan man glemme å få i seg noe av det mest grunnleggende kroppen trenger. Kostfiber er ett av næringsstoffene som kan gå i glemmeboken blant proteindietter og juicekurer.

Kroppens feiekost
Lommelegen.no omtaler dette karbohydratet som «kroppens feiekost» og listen over gode effekter ved jevnlig inntak er lang. For det første virker det særlig gunstig på fordøyelsen, og med et velfungerende fordøyelsessystem kan man også unngå luftplager og oppblåsthet.

Matvarer som inneholder mye kostfiber og som dermed stimulerer fordøyelsen er blant andre frukt, bær, korn, grovt mel, gryn, poteter, kli og grønnsaker. Det gir også økt metthetsfølelse og er gunstig om du ønsker å gå ned i vekt.

Flere «luftsyndere»
Selv om frukt inneholder fiber kan det likevel føre til oppblåsthet om inntaket er stort. Druer og plommer er ofte på listen over frukt som gir luft i magen. Da kan det være lurt å spise mer av grønnsaker i stedet, men også her er det noen «luftsyndere».

Vis forsiktighet med inntak av blant annet vanlig kål, blomkål, rosenkål og kålrabi om du er plaget med luft i magen. Det samme gjelder løk og erter. Spis helst grønnsakene rå ettersom koking kan redusere vitamin- og mineralinnholdet. Alternativt kan du dampkoke dem.

Søtstoff
Mange velger matvarer og godteri uten sukker, men mange produkter inneholder søtstoffer som kan gi luft i magen.

Fiber – vann = luft
Ett av de viktigste punktene ved fiberinntak i kosten er imidlertid et aldri så lite paradoks; Er ikke kroppen vant til fiberen, kan det i seg selv danne gasser i magen og gi luft i magen. Ikke gi kroppen sjokk ved å spise veldig mye med en gang, men innfør det gradvis i kosten. Og enda viktigere: Husk å drikke mye vann! Slik kan fiberen bevege seg enkelt gjennom fordøyelsessystemet og du vil unngå at buksene sprenger.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere