RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Stockbyte (Getty Images)

Bli kvitt snorkingen

Sist oppdatert:
Dette kan du gjøre selv.

(SIDE2): Kraftig snorking er ikke bare irriterende for partneren din; det kan også gå utover begges søvnkvalitet.

Det finnes flere typer hjelpemidler som du kan få kjøpt i både butikk og på apotek. Før du tar slike remedier i bruk er det imidlertid noen ting du bør tenke gjennom.

Denne artikkelen er levert av Helsnett.no.

LES OGSÅ:
Søvnforstyrrelser hos barn og unge
Søvnlidelser
Søvnproblemer, snorking og drømming

Utelukk søvnapné syndrom

Høylytt snorking kan være tegn på obstruktivt søvnapné syndrom (OSA). Sperring i de øvre luftveier gjør det vanskelig å trekke pusten, noe som fører til flere pustepauser i løpet av en natt. Vanlige tegn på denne sykdommen, foruten snorking, er tretthet, hodepine og konsentrasjonsvansker på dagtid.

Snakk med lege for å finne ut om søvnapné syndrom er grunnen til at du snorker. Dersom det er tilfellet, kan du trenge en pustemaskin eller kirurgisk inngrep.

Ikke forvent for mye
For at reseptfrie hjelpemidler skal ha en effekt, er det avgjørende at du kjenner årsaken til snorkingen. Videre handler det om individuell preferanse. Selv om et hjelpemiddel fungerer for en person er det ikke sikkert at det virker på deg. Med et enormt utvalg av utstyr kan det være vanskelig å finne den typen som passer best for deg.

Bruk puter
Dersom du snorker kan det hjelpe å ligge på siden eller magen mens du sover. Du kan få kjøpt spesialputer og annet utstyr som hindrer deg i å ligge på ryggen. Husk at vi skifter sovestilling omkring hvert 30. minutt, så sørg for at putene ligger stabilt slik at du ikke skyver dem vekk i søvne.

Et produkt som har vist gode testresultater er Sona Pillow. Putens form gjør at du kan ligge på begge sider, samt legge armen under puten for en mer komfortabel stilling. Hodet bøyes nedover slik at tungen ligger forover i munnen.

Hva du kan gjøre selv
Ofte er en endring i livsstil den mest effektive metoden for å motvirke snorking. Her er noen tips:

- Stump sigaretten. Hos røykere dannes det ekstra slim, hvilket tetter både nese og svelg.

- Gå ned i vekt. Omkring 75 prosent av alle som lider av søvnapné syndrom veier mer enn hva som regnes for normalt. Fettvev under tungen, i ganen og i svelget gjør det vanskeligere for luften å passere.

- Unngå alkohol de siste tre timene før leggetid, og hold deg unna sovemedisin. Begge deler svekker musklene i svelget, slik at det blir trangere enn vanlig. Kroppen reagerer dessuten ikke like raskt på pustepausene, noe som gjør at man får både flere og lengre pauser.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere