RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bli med i 70 knop

Amerikanske muskelbåter – kult eller harry? Vi setter ny personlig rekord med Formula Fastech 382. Se video!

Du hører sikkert lyden for ditt indre øre (hvis ikke kan du både se og høre i videoen i bunnen av artikkelen).

Artikkelen er hentet fra Kastloss.no.

Den som begynner som en lav, buldrende dur et eller annet sted under horisonten. Som etter hvert stiger i intensitet, og høres ut som et enslig offshoreløp under oppseiling.

1200 HESTEKREFTER: Hver av V8-motorene yter 600 hk.
1200 HESTEKREFTER: Hver av V8-motorene yter 600 hk.

Før du ser båten, ser du en sky av vann som nærmer seg i stor fart. Så i et lynglimt, fulgt av et tordenskrall fra svære V8-motorer på full blås, passerer en fargesprakende V-bunns-pil klippet ut av Miami Vice.

Og du er etterlatt i en dønning av hekksjø og rullende V8-lyd.

Ny pers i 70+
Det er storebror i serien som er tema for dagen, noe som kan passe bra med en frisk bris som møter strømmen fra Glomma ute ved Strømtangen Fyr.

TILPASSET RACING: Herfra kontrolleres monstermotorene.
TILPASSET RACING: Herfra kontrolleres monstermotorene.

11,6 meter lang, 4740 kilo tung og svært passende utrustet med to HP600 SCi-maskiner fra Mercury Racing.

De håndbygde 8,2-liters V8-maskinene yter 600 hk hver, ikke minst takket være innsatsen fra en Lysholm 3,3 liters kompressor.

EN PLASS I SOLEN: Men hold deg fast når piloten flytter på spakene.
EN PLASS I SOLEN: Men hold deg fast når piloten flytter på spakene.

Vel forbi 5-knopsgrensen er det på tide å kjenne på varene.

Et lett trykk på de lekre gasspakene er nok til at båten skyter opp i plan med et fornøyd ”braaaoff” fra lekekameratene i motorrommet.

Et raskt blikk på GPS’en avslører drøyt 30 knop, og silkemyk gange gjennom krapp motsjø.

SOFA: Når gasshånda er sliten, kan du la den og resten av kroppen få litt hvile under dekk.
SOFA: Når gasshånda er sliten, kan du la den og resten av kroppen få litt hvile under dekk.

Vi sirkler noen ganger, øker til 40, 45 knop. Trimmer, kjenner på gassresponsen – ho, ho – flat fjøl i 45 knop avstedkommer et dyrisk brøl fra motorrommet og et spark i ryggen som kjennes helt uvirkelig.

Les mer om båt på Kastloss.no.

Verden raser forbi i en grå septemberdis, regndråpene svir i ansiktet og Formulaen dundrer uanfektet over bølgene.

BØTTE-STØTTE: Du står i ei bøtte når du kjører i 70 knop.
BØTTE-STØTTE: Du står i ei bøtte når du kjører i 70 knop.

Det er ikke antydning til skummelt, bare en herlig, stødig kjøreopplevelse og en fartsfølelse som er hinsides alt jeg har opplevd før.

70,3 knop på GPS’en, ny pers og et løfte om at de 74 knopene båten skal gå under ideelle forhold, er innen rekkevidde.

Det handler om kultur
Vi marsjer innover fjorden igjen. 40–45 knop kjennes avslappende og behagelig, motorene koser seg i hyggelig turtallsleie, regnet kjennes plutselig varmt, og er det ikke sola som stikker gjennom skydekket?

Hadde vi hatt med oss noen venner om bord, ville de ha sittet relativt luftig på den komfortable aktersofaen, men med god utsikt til mesteparten av moroa.

Under dekk er det en avlang lugar, med et lite pantry, toalett og en overraskende rommelig sofaseksjon. Men aller mest passer den til, ja du vet.

HÅNDBYGD GALSKAP: Sylindervolum på 8,2 liter luftforet av kompressor.
HÅNDBYGD GALSKAP: Sylindervolum på 8,2 liter luftforet av kompressor.

Pent fortøyd, betrakter jeg det slanke V-bunnsskroget med det livlige fargemønsteret, det lange dekket og den lave vindskjermen.

På mange måter minner den meg litt om en klassisk Ford Mustang. Ikke perfekt, et avgrenset bruksområde, men med ikon-status og en kulturbærer du kan like eller la være.

Men harry? Ikke snakk om.

Se video fra Kastloss.no ved å klikke på bildet under.

HTML EMBED

Mer om båt finner du i Nettavisens båtmagasin.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere