RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bli slank uten å spise mindre

Mange lurer på om det er mulig å slanke seg uten at de nødvendigvis må spise mindre. Her er noen tips fra fitnessutøver Linda Karlson.

Karlson vet alt som trengs for å bli slank. Hun har ingen hemmeligheter omkring det, bare vilje, målsetning og tålmodighet. Slanking starter og foregår i hodet. Selv om ikke alle har hennes kropp, så har alle de samme mulighetene til å trene opp vilje og disiplin.

La det bli en livsstil
Med de riktige og mentale verktøyene du har til utvikling, så er vektreduksjonen din kun et spørsmål om tid.

 Siste artikler på Trim.no

Hvis du slutter å tenke på slanking som en kur og noe som skal skje innenfor et visst tidsrom, og heller bestemmer deg for å legge om livsstilen din - hvor langsiktig målsetning er å gå ned i vekt, vil slankingen straks bli lettere både for kropp og sinn.

Det viktigste med slanking er å passe på å spise så lite at kroppen forbrenner fettet den tidligere har lagret. Det som er like viktig er å passe på å opprettholde motivasjonen til å fortsette. Når motivasjonen er sterk blir det lett å legge om vaner, trene og spise mindre - slankingen blir lystbetont og lett.

- Ikke tenk, bare begynn
Manglende motivasjon gjør slankingen vanskelig og tung. Derfor vil ofte graden av motivasjon være den faktor som bestemmer om du lykkes med din vektreduksjon. Det første skrittet som er helt avgjørende for slankingen er å begynne. Ikke tenk, bare begynn.

Skriv en kontrakt med deg selv hvor du høytidelig sverger på å ikke avbryte, slutte eller gi opp: Vær fullstendig bestemt og hard. Dette er den første barrieren som er med på å bestemme hvor tøff slankingen vil oppleves; hjernen er en fascinerende innretning hvor tro og overbevisning spiller en viktig rolle: Hvis du er 100 prosent bestemt, og ikke gir deg selv rom for tvil og overgivelse vil slankingen bli lett.

Hvis du hele tiden er på kanten til å gi etter for matlysten og lysten til å avbryte, vil slankingen være mye vanskeligere. Det er alltid enklere å gjøre noe når en ikke gir seg selv valgmulighet til noe annet.

Dag 1
Fra i dag er du et nytt menneske, ditt gamle jeg var lenker som du rev i stykker og kastet bort. Ifra i dag er du din egen herre og mester, som med tro og overbevisning og vilje og styrke vil styre livet ditt i den retningen du selv ønsker. Du er sterk og kan ikke stoppes - fordi du velger å være det.

Skriv ned hvor mye du spiser i gjennomsnitt per dag: Dette matinntaket kommer du aldri til å overstige igjen. Fortsett å spise slik du pleier, men ikke en smule mer. Ut fra din fysiske form begynner du nå å legge til mer fysisk aktivitet som gradvis gjøres lengre. Vær klar over at det skal lite aktivitet til, over det kroppen er vant til, før kaloribehovet begynner å stige.

Derfor er det viktig å starte helt i det små med treningen. Ikke slit deg ut på treningen, men gi deg god tid og kjenn etter at kroppen svarer positivt og kommer i bedre form. La tiden arbeide. Innarbeid faste vaner med den kontinuerlige og gradvise økningen av treningen, innarbeid faste vaner med måltidenes sammensetning og størrelse. Da vil etter hvert slankingen skje av seg selv. Du slipper å tenke mer på det, slankingen blir enkel - en del av livet ditt. Når du er kommet inn i denne sirkelen av vilje, motivasjon, tro, styrke, utholdenhet og besluttsomhet vil du merke at alle disse faktorene påvirker hverandre - de danner sammen en positiv sirkel som forsterker seg selv.

Resultatene kommer, de blir en selvfølge, og stadig vil vekten minke og klærne bli større, noe som igjen øker motivasjonen. Du blir ikke bare tynnere, du blir mentalt sterkere og sikrere på din egen handlekraft. Mot og glede vokser.

Slankingen betyr framgang på alle områder og vil gi deg nye krefter, og kanskje vise deg sider av deg selv som du ikke visste du hadde. Husk at jo hardere du slanker, jo hardere er det for motivasjonen. Vern om motivasjonen, søk å øke motivasjonen.

Små mål
Sett små mål som du oppnår i løpet av en til to uker, lov deg selv belønninger som du vil innfri til deg selv når du når disse mindre målene, tilbring tid i et miljø som deler dine interesser. Men noen ganger opplever vi alle at motivasjonen er dårligere enn vanlig. Dette er et forbigående fenomen som du trosser med din urørlige viljestyrke.

Hvis du må presse hardere enn du trodde du kunne klare, flytter du grensene dine og blir sterkere og mer energisk. Alt som skjer bare flytter deg et skritt nærmere dit du vil hen. Det som før var ubehag og slit er nå dine venner. Tvilen kan pakke vesken sin å reise. Du er sterk.

Gratis programmer, behandlingsopplegg og hefter fra trim.no:
Slankeprogrammer Treningsprogrammer
Muskler/styrke/kondisjon
Anbefalte hefter om trening
Maksimal Framgang Fort frisk
Behandlingsopplegg for belastningsskader
Kostholdsprogrammer og stress-less

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere