RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bli slankere nå

Sist oppdatert:
Slik overvinner du de verste utfordringene.

(SIDE2): Den kjente amerikanske ernæringsfysiologen Dr. David Katz gir deg svar på hvordan du kan overvinne de verste utfordringene du står overfor når du skal slanke deg.

På nettsiden Oprah.com kommer han ofte med gode råd og her er hans «fem på topp utfordringer» du bør tenke gjennom dersom du vil ta av deg noen kilo.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

LES OGSÅ: Bli kvitt ferdigmaten

1. JUNKFOOD
Overflod av kalorier, salt, sukker og fett alene er grunn nok til å kutte ut de dårlige matvanene. Søppelmatens eneste nytteverdi er at det er enkelt. Men også dette er en illusjon egentlig. Tar du heller med deg matpakke enn å besøke en McDonalds restaurant i lunsjen så sparer du egentlig tid. Ta med deg gulrøtter, fruktskiver og en yoghurt som snacks. Forskning fra UCLA har bevist at hvis du har de rette ingrediensene i kjøleskapet eller fryseren så tar det bare ti minutter lengre tid å lage middagen selv enn å kjøpe den ferdig. Det koster mindre og det er mye bedre for deg!

(Artikkelen fortsetter under bildet)

2. BARNAS RESTER
Mange sliter med tanken om å rense tallerkenen for mat. Mat skal ikke kastes er innprentet i oss og selv om det i og for seg er en fin regel så gjør det ikke ting noe bedre om du propper i deg mat du verken har lyst på eller egentlig orker. At flere blir overvektige er ikke en heldig utvikling og det fører til en rekke andre livsstilssykdommer som diabetes type 2 og hjerteproblemer. Istedenfor å spise opp barnas rester på tallerkenen fordi du får dårlig samvittighet så gi heller barna dine mindre porsjoner og la dem be om mer dersom de trenger det. På den måten blir det ikke noe igjen på tallerkenen som du kan spise opp.

3. Å SI NEI TIL KAKE PÅ JOBBEN
At kollegene dine har med kake på jobben er i seg selv et hyggelig initiativ og vitner om et godt miljø. Alt som mangler er å fokusere ikke bare på mat du elsker, men også på mat som elsker deg tilbake og er bra for deg. Prøv å samle jobbgjengen for å finne ut når hver av dere tar med godsakene. Så blir det ikke helt ukontrollert. La det gå sport i å lage de sunneste kakene ved å bytte ut ingredienser som er usunne, med sunne. Dere kan bytte oppskrifter og utvide repertoaret på denne måten. Kanskje kan dere lage en hel kokebok sammen en dag.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

4. STOPPE Å SPISE FØR NI
Er du egentlig sulten når du spiser så sent på kvelden? eller bare kjeder du deg eller har lyst på noe snacks å putte i munnen? Du kan styre dine lyster ved å få åndelig input istedenfor. Prøv å hør på musikk, ta et varmt bad, få en massasje eller les en bok.

Hvis du virkelig er sulten så prøv å endre spisemønsteret ditt. Spis større frokost, mindre middag og flere små måltider. Da ender du ikke opp med å være sulten så sent på kvelden. Hvis du allikevel er sulten så fyll skapene med mat som er sunn og som gir deg riktig energi. Frisk frukt, for eksempel.

5. KONTROLLERE STRESS-SPISING
Prøv å overbevise deg selv om å prøve andre metoder for å få bukt med stress-situasjonen. Hva med en skikkelig hard treningsøkt for å slippe løs stressballen i magen? Også ulike mindbody-treningsformer kan hjelpe. For eksempel: tai chi, meditasjon, og yoga.

For de tider hvor du blir så stressa at det bare er mat som er løsningen så gå til innkjøp av «spis dette når du friker ut»-mat. En trekant med mørk sjokolade eller søt frokostblanding du kan munche på kan være det som skal til.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!



Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere