RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bli sunn på 10 minutter

Det skal ikke mye til for å bli glad og sunn. Her er de kjappe tipsene.

(SIDE2): Her er de noe uvanlige tipsene som tar under ti minutter å gjennomføre, men som likevel fungerer både på helsen og humøret, ifølge det britiske magasinet Zest.

1. Tørketrommel: Putt sokkene i tørketrommelen i 90 sekunder. En av tingene som forteller kroppen at det er leggetid er blodkarene i hendene og føttene som utvider seg. Stimuler dette ved å ta på deg varme sokker, så sovner du fortere, mener Dr. Kurt Krauchi ved The Psychiatric University Clinic i Basel.

2. Gurgle: Om du gurgler vann i 60 sekunder skal det være forebyggende mot forkjølelse, hevder studier fra Kyoyo University i Japan. Du bør gurgle tre ganger om dagen, og ikke le mens du har vannet i munnen!

3. Økonomi: Studie fra Picture Financial Services har funnet ut at 62 prosent av oss føler oss mer lykkelige om vi har kontroll over økonomien. Selv en sjekk en gang i uka for å vite at du har kontroll over pengene dine hjelper.

4. Ikke utsett: Bruk ti minutter på noe du har utsatt. Å tenke på å ordne med utgiftene eller å ta den telefonen du har utsatt, er ti ganger mer stressende enn å faktisk gjøre det. Så bli ferdig med ting og merk at byrden slipper taket.

5. Blomster: Gå innom blomsterforretningen på vei hjem fra jobb for eksempel. Studier fra Harvard University hevder at blomster ikke bare gir øyeblikkelig glede, men at du kan føle deg glad i en hel uke etterpå.

6. Mer grønnsaker: Kutt opp ekstra grønnsaker i 60 sekunder. Å spise frukt og grønnsaker gjør at du føler deg mer glad og sunn, da du gjør noe fint for deg selv. Er du lei av de vanlige grønnsakene så prøv noe nytt som du vanligvis ikke spiser.

7. Takknemlighet: Finn en rekke ting du er takknemlig over på ti minutter. Å føle seg takknemlig for noe endrer humøret. Dr. Robert Holden ved AdeZ Strength Team foreslår at du skriver ned 100 ting som gleder deg, også kan du se på de når du føler deg nedfor.

8. Slapp av: Ta deg tid til syv minutter avkobling. Bruk tiden til å puste rolig. Å ta færre enn ti åndedrag i minuttet er et avslappende middel.

9. Sex: Bli lidenskapelig i løpet av fem minutter og få fart på sexlivet.

10. Test puta: En gammel pute øker risikoen for slitasje og utmattelse. Plasser midten av puta over armen, detter den ned på sidene trenger du en ny en.

Les mer om helse og trening her.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere