RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Thinkstock)

Blir dette de største helsetrendene i 2013?

Flere kvinner som trener styrke og glutenfri «fast food» er bare noe av det vi vil se mer av i det kommende året.

(SIDE2:) Ingen kan med sikkert si hva året 2013 vil bringe, men det er stor sannsynlighet for at helse og trening fortsatt vil være noe som opptar mange av oss.

De siste årene har man stadig sett mer av særlig styrketrening og korte, men effektive treningsøkter. De som jobber i bransjen tror at disse trendene fortsatt vil være populære i 2013, skriver Huffington Post.

HER ER NOEN AV HELSETRENDENE MAN HAR TRO PÅ I 2013:

Trening med egen kroppsvekt
Med denne treningsformen trenger du ganske enkelt ikke noe utstyr, men du bruker din egen kroppsvekt til å få en effektiv treningsøkt. Eksempler på noen øvelser kan for eksempel push-ups, stå i planke og hofteløft.

«American College of Sports Medicine» tror denne type trening vil bli en av de tre største treningstrendene i 2013 fordi det er effektiv, billig og enkelt.

Fitnessbaserte-apper
I 2012 dukket det stadig opp flere og nye trenings-apper som holder deg oppdatert under treningsøkten og i løpet av det kommende året vil antallet bare øke. De ulike appene hjelper deg blant annet med å holde styr på hvor langt du løper, hvor tungt du bør løfte under styrketreningen eller anbefaler deg eventuelle treningsøvelser om du er skadet eller lignende.

Flere treningseksperter er positive til trenden og har god tro på at slike fitnessbaserte apper kan hjelpe folk til å komme i bedre form. Dette er fordi man får sin egen «digitale personlige trener» som tilpasses dine treningsrutiner og treningsmål. Dermed kan mange oppleve at det blir mer motiverende å følge med på sin egen logg og treningsutvikling.

Vi overvåker oss selv
I dagens samfunn har vi mulighet til å loggføre nesten alt vi foretar oss med hjelp av smarte apper på telefonen, skrittellere, pulsklokker, digitale kostregistreringsprogram og så videre.

Det neste året vil det bare bli enda mer av bærbare enheter og smarttelefon-apps som vil gi deg en større kontroll på hvordan du bruker kroppen din samt hva du spiser i løpet av en dag.

MER FRA NETTAVISEN:

Mer av glutenfri hurtigmat
De siste årene har det vært en økning befolkningen som har fått påvist cøliaki. For å ikke bli syke må disse menneskene leve på glutenfri kost resten av livet.

Det er ikke alltid lett å vite hva slags mat man kan spise når man er ute på farten og etterspørselen på glutenfrie matretter på restauranter og lignende øker stadig. Fere av de mest kjente restaurantkjedene og hurtigmat-konsept innfører nå glutenfrie alternativer på sine menyer og det er stor grunn til å tro at det vil stadig komme flere alternativer for de med glutenintoleranse og andre matvareallergier.

Mer styrketrening
Stadig flere kvinner har de siste årene blitt mer opptatt av styrketrening og det å bygge muskler. Nå fokuserer mange jenter på å ha en sunn og muskuløs kropp fremfor det å være tynnest mulig.

I 2013 vil sannsynligvis bare enda flere få lyst til å løfte vekter og slik få en mer definert figur. I tillegg vil det bli mer populært med treningsarrangementer som «Crossfit» og «Boot Camp» som skal oppmuntre oss til å løfte tyngre og å bli sterkere.

Du får kortere treningsøkter
I 2012 innførte mange treningssentre flere gruppe- og saltimer som varer mindre enn 60 minutter, men som inneholder effektiv og tøff trening med høy intensitet. Et eksempel er treningssenteret Elixias gruppetime «500 kcal» der man begir seg ut på en 30 minutters lang treningsøkt hvor målet er å forbrenne 500 kalorier.

LES: SIDE2 TESTER «500 KCAL»

Slike timer er bygd opp slik at du skal klare å holde så høy intensitet som mulig i løpet av de minuttene du er på trening. Amerikaneren Jeff Halevy eier sitt eget treningsstudio og han tror at dette konseptet vil fortsette å være populært i 2013. Dette er fordi mange opplever en rask og positiv effekt ved å delta på slike timer samtidig som at det er lettere å kombinere «korte, men effektive økter» i en hektisk hverdag.

Funksjonell trening
Funksjonell trening er mer enn bare et ønske om å «løpe fortere» eller «gå ned i vekt». Denne treningsformen kan sies å være «trening med hensikt» der man legger fokus på å forbedre kroppen til å fungere bedre i hverdagslige aktiviteter.

Dette kan for eksempel være å leke med barna, bære handleposer, styrke balansen og så videre. Særlig for eldre og folk med skader vil slik type trening være et godt valg.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere