RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Blir du mykere i kroppen av å tøye ut?

Noen er veldig flinke til å tøye ut etter trening. Men hvor lenge varer effekten av tøyingen? En gruppe forskere mener nå å ha funnet svaret på dette.

Selv om tøying generelt er noe det ikke finnes mye forskning på, er det ingen tvil om at tøying øker bevegeligheten. Mekanismen bak den økte bevegeligheten er derimot ikke fastlagt.

 Siste artikler på Trim.no

Som ved trening forsvinner effekten hvis bevegeligheten ikke holdes ved like. Det er det neppe noen tvil om, men nå har forskere fastlagt hvor lang tid man kan forvente effekten holder.

En nylig undersøkelse har vist at den økede bevegeligheten som oppnås ved tøying, forsvinner igjen i løpet av bare fire uker hvis man ikke vedlikeholder den mykheten som har blitt opparbeidet.

Undersøkelsen omfattet 18 forsøkspersoner som daglig tøyet sine hasemuskler gjennom seks uker. Bevegeligheten i hofteleddet ble forbedret signifikant i løpet av de seks ukene, men etter fire ukers pause var den tilbake til samme nivå som før treningen. Som det også ses ved annen trening, forsvinner effekten altså hurtigere enn den oppnås.

Som ved mange tidligere studier av bevegelighet, er det snakk om et korttidsstudie. Det savnes stadig viten og forståelse for effekten av bevegelighetstrening over lengre tid - og spesielt ekstrem bevegelighetstrening.

Kilde: Sports Physical Therapy 31, 2001

Gratis programmer, behandlingsopplegg og hefter fra trim.no:
Slankeprogrammer Treningsprogrammer
Muskler/styrke/kondisjon
Anbefalte hefter om trening
Maksimal Framgang Fort frisk
Behandlingsopplegg for belastningsskader
Kostholdsprogrammer og stress-less

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere