RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Blodig bumerangaction

Sist oppdatert:
Vi har testet actionspillet «Dark Sector».

(Spillmagasinet): I det siste synes jeg at de som designer våpnene i skytespill har vært ekstremt slappe.

Bortsett fra et par hederlige unntak i PS3-spillet «Resistance: Fall of Man», har vi stort sett fått servert de samme pistolene, rakettkasterne, og geværene.

Dødelig bumerang

Glaive, den egentlige stjernen i Xbox 360- og PS3-spillet «Dark Sector», viser at kreativiteten heldigvis ikke er død.

Våpenet er en blanding av en bumerang og en kastestjerne, og kan blant annet plukke opp ting og fjernstyres mens den er i lufta.

Heldigvis er ikke ekstrafunksjonene fyllmateriale, en rekke oppgaver krever at du benytter glaive på en eller annen måte.

Riktignok er ingen av dem spesielt originale, men mange er akkurat passe utfordrende og sørger for pustepauser i et ellers hektisk spill.

For eksempel skal du bruke våpenet til å treffe knapper som er langt unna, eller dra i ellers utilgjengelige spaker.

En kul ting med glaive er at du kan bruke den sammen med et annet våpen. Mens den livsfarlige bumerangen er på vei mot en fiende, kan du for eksempel pumpe en annen full av bly. Dessverre blir det aldri så artig som det høres ut, de fleste fiendene i «Dark Sector» er stokk dumme og mer for slakt å regne.

Se bumerangen i dødelig aksjon:
(Artikkelen fortsetter under videovinduet)

Se flere spillvideoer her

Riktignok klarer de å skyte på deg, men de er forferdelig glade i å stå stille og derfor lette å treffe.

Ensformig

Et annet problem er at utviklerne tydeligvis har brukt opp all kreativiteten på glaive, selve spillet fremstår som en blåkopi av «Gears of War» satt i et fiktivt østblokkland.

Du skal løpe fra sted til sted og knerte fiender, og når kampene står på som verst er du avhengig av å bruke omgivelsene aktivt for å overleve. Akkurat som i Epics knallspill må du hoppe fra gjemmested til gjemmested, huke deg ned og løpe som en gal, også videre.

Stort sett pøser spillet på med fiender, og siden de er så dumme synes jeg at «Dark Sector» tidvis ble ensformig. Jeg bare stod der og skjøt og kastet glaive, og det var det. Heldigvis var ikke alt bare sorgen, et godt stykke ut i spillet begynte fiendene å yte motstand og feidene ble plutselig artige.

Rotete historie

Hvis du spiller så langt, så er det neppe på grunn av historien. «Dark Sector» forteller om CIA-agenten Hayden Tomas, som har blitt infisert med et dødelig virus han egentlig prøver å utrydde. Alt ligger med andre ord til rette for en spennende fortelling, men den er uheldigvis både ekstremt rotete lagt opp og fortalt. Jeg satt stort sett igjen med flere spørsmål enn svar.

«Dark Sector» er pent å se på, har ett fabelaktig våpen, og er tålelig underholdende. Hvis du er klar for action og sulten på mer «Gears of War», er det vel verdt en titt. Dessverre blir spillet ofte ensformig, og du har nesten garantert sett og gjort det samme før. Bare bedre.

Les flere spillsaker på våre spillsider.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere