RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bokbransjens bløff avslørt

Fri pris på bøker skulle ødelegge bok-Norge med et trylleslag, hevdet bokbransjen. Det var helt feil. Etter noen uker kan alle se at bøker blir billigere og at salget øker.

Knapt på noe felt i journalistikken er det et tettere forhold enn mellom kulturjournalister og kulturlivet forøvrig. Begge parter er enige om at kultur er et gode, og noen ganger utarter dette til at man også dekker økonomiske forhold som om kulturlivet kun er opptatt av katedral.

Opphevelsen av bokbransjeavtalen er et godt eksempel. En samlet forlagsbransje raste mot moderniseringsminister Morten A. Meyer og de fikk god hjelp av de største avisene og NRK i å beskrive skrekkscenariet som ville oppstå hvis bokprisene ble sluppet fri.

« Kunnskapsløst og arrogant » var attesten fra Aschehougs William Nygaard.

Finansavisen og TV 2 Nettavisen var blant de få medier som konsekvent støttet Meyers tanke på kommentarplass, og fra 1. mai ble det en viss oppmykning.

Fra da kan også internettbokhandlere sette ned prisene 12,5 prosent, eller like mye som (de forlagseide) bokklubbene. Dessuten ble perioden med fast pris satt ned. Nå kan bokhandelen sette ned den avtalte fastprisen allerede 1. mai året etter utgivelsen.

Bransjen kan altså frivillig få sette ned prisen på hyllevarmerne for å øke salget.

I dag kommer de første omsetningstallene, og de viser at bokbransjen bløffet - og at markedet faktisk virker:

  • Bokkilden økte salget med 75 prosent de ti første dagene i mai i år, sammenliknet med samme periode i fjor.
  • Haugenbok melder om 36 prosent salgsvekst de 20 første dagene i mai.

Alle som har vært i bokhandelen vil ha sett samme tendens: Bransjen har våknet av dvalen og begynt å tilby kundene rabatt. Vi har sett kraftig TV-reklame for Dag Solstad (!).

Og det er mye penger å spare på å shoppe rundt , viser en undersøkelse TV 2 Nettavisen har gjennomført.

Morsomt å se at også Bokklubben har svart aggressivt med å åpne egen bokhandel i Nydalen med tilgang til 1,2 millioner titler .

«Utrolig nok» ser det altså ut til at økt konkurranse skjerper aktørene og gir lavere priser for forbrukerne.

Hvem skulle trodd det når vi leste om bransjens sutring og svartmaling på forhånd. Var det noen som snakket om kunnskapsløst og arrogant?

Er du glad for priskonkurranse eller vil du tilbake til faste bokpriser? Diskuter saken på TV 2 Veggavisen (trykk her ).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere