RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Boksingens svar på Gudfaren 3

Sist oppdatert:
Tre år har gått siden vi fikk det forrige boksespillet fra EA. Ikke bare gode nyheter, det.

(Spillmagasinet): Helt siden jeg fikk dilla på Exploding Fist for det som i spillår må regnes som før år 0 har jeg hatt en liten forkjærlighet for spill hvor målet er å banke det meste ut av din motstander.

Enten det har vært livsskit eller vett. Om det har noen sammenheng med mine utrolige manglende evner, eller lyst, til å gjenta bedriftene i virkelighetens verden vites ikke - men det har vært mang en god stund foran alt fra Street Fighter til nettopp Fight Night.

Stor var derfor forventningen siden det har gått tre år siden man sist fikk et boksespill fra EA. Stort sett lager nemlig EA interessante og gode sportssimuleringer, men glemmer noen ganger å legge inn nok nytt fra år til år. Tre år burde derfor være nok til å finne på mange nye ting.

Realistiske bevegelsker
Den store, store nyheten med Fight Night Round 4 er boksefysikken. I runde tre var vi overbevist over kontrollmetoden, en kontrollmetode man har gjort helt på nytt denne gangen igjen.

Eller, man har justert den kraftig er vel mer riktig å si. Alle slag gjøres nå med den høyre sticken, og venstre stick brukes til å bevege deg.

Skal du få til et bestemt slag må du bruke den høyre sticken riktig, og skal du virkelig lykkes bør du counterpunch som det så fint henter på engelsk.

Det er omtrent like enkelt å mestre som å overleve mer enn ti sekunder i ringen med Mike Tyson under hans storhetstid.

Hele kontrollsystemet er nok laget for at det skal være mest mulig realistisk, og ja - bevegelsene til bokseren og hele fysikken er uhorvelig realistisk, og forferdelig vanskelig.

Noen vil sikkert si at det er bare noe man må bli vant til, og selvfølgelig nok blir man det. Det er en enormt bratt læringskurve opp til mestring av noe som ikke blir noe særlig gøy.

Dårlig kontrollsystem
Der kontrollsystemet i Fight Night round 3 var strålende (men det tok også sin tid å mestre) er dette ikke noe særlig uansett hvor mye du mestrer det.

Ja, kontrollsystemet passer utmerket til spillets fysikk, men det hjelper veldig lite når det ikke helt fungerer som det skal.

Å sette fingeren på hva som ikke fungerer er vanskelig, det er muligens den noe ubalanserte kunstige intelligensen (der man i runde tre stort sett møtte pasifister møter man her roboter som kan analysere det meste du gjør) for spillet er morsommere mot andre dødelige.

Samtidig er det også slik at du sjeldnere får til de spektakulære slagene, og det er mye sjeldnere at du knocker folk ut. Alt er sikkert mye mer realistisk, men samtidig betyr det at veldig mye av moroa er tatt bort.

Ofte blir kamper mange slappe slag før man plutselig har flaks og får inn et skikkelig counterpunch, eller har uflaks og får et slikt i trynet. EA har prøvd å lage et spill med minst mulig knappetrykking, men det var akkurat den følelsen jeg fikk av spillet.

I et spill som Tiger Woods, eller NHL, eller FIFA, brukes de analoge stickene smart for å simulere bevegelser og gjør dermed spillene mye bedre.

Her er det slik at det føles mer hemmende enn noe annet. Du får aldri helt boksefølelsen, eller slagfølelsen.

Hvis du ikke bruker stickene og knappene på nøyaktig den måten EA har bestemt så blir det bare pølseslag av det hele. Og med pølseslag blir det ingen lang karriere.

Frustrerende
Den nye karrieremodusen heter Legacy, og lar deg bokse mot legender - hvis du gidder lenge nok. For skal du mestre dette skikkelig må du nemlig bli en ekspert på treningsmodusene, og som vanlig er de kjedeligere i lengden enn maling som tørker.

Du kommer til å bruke autotrene-valget fortere enn du spyr av ostepop med bearnaisesaus. Det igjen betyr at du ikke blir godt nok trent, og så har du gravet litt av din egen grav, i legacymodusen i hvert fall.

Når du i tillegg er offer for flaks/uflaks som nevnt over, og alle kampene går i ti runder a tre minutter så kan det blir fryktelig frustrerende til slutt. Når du i tillegg har tatt bort mye av historien du opplevde i Round 3 så har du bare kampene igjen, og igjen.

Ett ekstra irritasjonsmoment for undertegnende er pausespillet, the corner game. Når bokseren din setter seg ned for å ta en pause er du plutselig treneren og må fikse kutt, blåmerker og annet.

Det ødelegger totalt følelsen og innlevelsen, hvis du har klart å få den..... Jada, lignende ting har vært i spill før, men det behøver ikke å bety at det er noen god ide.

Selve helsesystemet skal få ros. Det er oversiktelig og godt, og du ser også hvor mye kraft du har for å blokke. Det er irriterende med spill som skal gjemme dette siden det helt sikkert er slik at enhver bokser faktisk vet hvordan det står til med akkurat dette når man bokser.

OK, noen boksere er kanskje ikke så oppegående og tror kanskje de tåler en til på trynet, men la oss for diskusjonens skyld si at det er unntaket.

Vakkert
Spillets store greie er utvilsomt det visuelle. Du kan skape din egen bokser gjennom game face, og det ser virkelig ut som deg. Eller i mitt tilfelle - som meg hvis jeg hadde spist steroider og trent 10 timer daglig.

Svetten pipler av bokseren din, og blodet spruter som om det var virkelige boksere du så. For første gang i et spill så ser også publikum relativt realistisk ut.

Kort sagt er dette muligens det vakreste boksespillet noen sinne. Der Fight Night Round 3 var nyskapende vakkert er dette bare rett og slett strålende.

Det er ikke i mange spill jeg har giddet å lage mine egne videoklipp, men både fordi dette er utrolig godt gjennomført og fordi grafikken er av en slik klasse så har jeg laget op til flere her.

Lyden i spillet er mye musikk (rap), kommentarer (gode, men lite totalt sett) og bokseeffekter (godt implementert).

Online kan du lage kamper mot andre (og bestemme lengde, heldigvis) samt spille i World Championship Modus. Sistnevnte er det du tror det er - en kamp om tittelbeltet. Smart, og noe man bør innføre i alle andre sportsspill. En spiller bør bli nummer en.

Det er ingen tvil om at dette er en strålende simulering av boksing. Problemet er at det ikke er morsomt og underholdende som et spill, og da blir det veldig vanskelig å anbefale det.

Jeg vil mye heller ta fram Fight Night Round 3, eller en av de mange andre slåssespillene jeg har.

Hvis du er interessert i en boksesimulator, og har mye tid og tålmodighet (og sjeldent blir frustrert) så kan du sikkert føle at dette kan være en god investering. Du får i hvert fall en strålende grafikk.

PS! Tittelene? Gudfaren 1 og 2 er klassikere av dimensjoner. Det er ikke Gudfaren 3.

Terningkast: 3

PS! VG er svært uenig med meg. Du kan lese deres anmeldelse her

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere