RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
BILLIGERE: Fram til nå har opplegget vært at det skulle koste 88 kroner å kjøre E18 gjennom Vestfold. Mandag blir det offentliggjort at satsene havner godt under 70 kroner, kanskje rundt 60 kroner. Foto: Henrik Ulrichsen (Tønsbergs Blad)
BILLIGERE: Fram til nå har opplegget vært at det skulle koste 88 kroner å kjøre E18 gjennom Vestfold. Mandag blir det offentliggjort at satsene havner godt under 70 kroner, kanskje rundt 60 kroner. Foto: Henrik Ulrichsen (Tønsbergs Blad)

Bomtakstene klare: 57 kroner gjennom Vestfold

Sist oppdatert:
Nedbetalingstiden blir fem år lengre.

Mandag morgen kontakter Stordalen tb.no for å fortelle om de nye bomsatsene på E18 gjennom Vestfold.

– Det blir 57 kroner for å kjøre én vei gjennom fylket. Dette er en gledens dag, og ville ikke skjedd uten Frp, mener han.

Mens bompengesatsene først landet på den nette sum av 112 kroner hver vei, har man nå klart å nesten halvere beløpet. Årsaken er lavere rente på fylkets lån. I tillegg, forteller Stordalen, vil man neste år forsøke å slå sammen alle landets bomselskaper, for slik å spare enda mer penger.

Nå håper Frp-representanten at enda færre vil velge å kjøre gamle E18.

Baksiden av den 57 kroners bompengemedaljen, er at nedbetalingstiden på fylkets lån settes til 20 år i stedet for 15. I teorien kan det bety at bommene vil bli stående fem år lengre enn opprinnelig planlagt. I praksis tror ikke Stordalen det blir slik.

– Trafikktettheten på E18 er større enn ventet, noe som har ført til at andre bommer har blitt nedbetalt før siden. Ett eksempel er bommen i Sande. Det vil derfor ikke overraske meg om bommene forsvinner om 15 år, selv med den nye løsningen, forteller han.

Viktig sak
Forrige uke snakket tb.no også med Stordalen om bompengesatsene.

– Lavere bomsatser var tross alt en svært viktig sak for oss i Vestfold Fremskrittsparti, mest for å redusere lekkasjen av trafikk til sideveiene, sa Stordalen, som viste til at den rød-grønne regjeringen begynte med en samlet bomsats på 112 kroner for å kjøre på E18 gjennom Vestfold.

– Så ble den redusert til 88 kroner. Snart skal vi i et møte i Samferdselsdepartementet, der også fylkesordfører Per-Eivind Johansen (H) skal være med. Jeg er nesten helt trygg på at utfallet blir at den samlede bompengesatsen synker godt under 70 kroner, sa Stordalen forrige uke.

Han anslo at summen ville bli «hyggelig» og vesentlig lavere enn 70 kroner. Det fikk han rett i.

– Det viktigste er at bomsatsen blir billigere for folk flest. Dette blir en vinn vinn-situasjon. Bilistene får en billigere kjøretur, beboerne på sideveiene slipper den økte trafikken, sier han.

Til møtet i Samferdselsdepartementet var også fylkesleder i Vestfold Fremskrittsparti, Frode Hestnes, invitert. På møtet deltok både samferdselsminister Ketil Solsvik-Olsen og statssekretær Bård Hoksrud. Det store frammøtet er en indikasjon på at partiet som har gått hardest mot bompenger har fått til en løsning de øyner politisk gevinst på.

Slutt på alvorlige ulykker
Særlig fylkesordfører Per-Eivind Johansen (H) har vært redd for at høye bomsatser ville få bilister til å kjøre på sideveiene framfor E18 dersom bomsatsene ble for høye. Også Stokke-ordfører Erlend Larsen (H), i kommunen som ville få det verste trykket på sideveiene, har gått hardt ut med krav om lavere bomsatser.

Overfor tb.no bekreftet fylkesordfører Per-Eivind Johansen at han skulle delta på møtet med den politiske ledelsen i Samferdselsdepartementet, men ønsket ikke å være konkret på hvilken sum som er luftet i forkant av samlingen.

Overfor staten har fylkesordføreren argumentert hardt for at det går an å låne penger billigere enn til 6,5 prosent rente, som ligger i statens opplegg, og fylket har tatt grep for å få det til. Dermed ble satsen redusert fra 111 til 88 kroner.

– Ved å ta flere andre virkemidler i bruk kan satsen reduseres ytterligere, sier Per-Eivind Johansen til tb.no.

Han roser for øvrig regjeringen for å ta regningen for å åpne fire felt på nye E18 fra Gulli til Langåker i Larvik fire måneder før opprinnelig planlagt.

– Etter at veien åpnet i sommer, har det ikke vært flere alvorlige ulykker, har jeg fått bekreftet hos veivesenet, sier Johansen.

Les flere saker fra tb.no her!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere