RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bonnier tilbake i pluss

Sist oppdatert:
Etter å ha slitt med underskudd klarer Bonnier nå å snu resultatet til pluss. Etter årets åtte første måneder bedrer de resultatet med over 600 millioner kroner.

Skandinavias største mediekonsern, Bonnier, har slitt med dårlige resultater den siste tiden. Etter fjorårets første åtte måneder slet de med et samlet resultat for hele konsernet på hele minus 457 millioner svenske kroner.

Nå har de klart å snu den negative utviklingen. Fem av seks forretningsområder forbedrer sine resultater, på tross av en svak svensk annonsekonjunktur. Ifølge en melding fra konsernet ender det samlede resultatet for Bonnier AB på 149 millioner svenske kroner og omsetningen øker med fem prosent både i og utenfor Sverige, fra 10,7 milliarder svenske kroner til 11,2 milliarder.

Ifølge konsernet kan forlagsdelen vise til et driftsresultat på 143 millioner svenske kroner, den tyske delen av virksomheten er den særskilt mest fremgangsrike, men også Bonnierforlaget bedrer resultatet.

Magasinforlaget kan vise til et rekordresultat på 218 millioner svenske kroner. Særlig er Illustrerad Vetenskap, Gör Så Här, Allt om Mat og jentebladet Amelia fremgagnsrike titler, melder konsernet.

Entertainment, som blant annet distribuerer film og video i hele Norden, dobler resultatet til 114 millioner svenske kroner, mens Business Press går fra et minus på 54 millioner svenske kroner til et pluss på 41 millioner.

Kun avisdelen av det svenskeide mediekonsernet går i minus. Lanseringen av gratisavisen Stockholm City og de økonomiske problemene til Expressen koster fortsatt penger, selv om avisene samlet har bedret resultatet fra minus 474 millioner svenske kroner til minus 192 millioner. Denne armen av konsernet gir også ut avisene Dagens Nyheter og Sydsvenska Dagbladet.

Resultatforbedringen her har først og fremst kommet som en følge av nedskjæringer. DNs annonseinntekter ligger på samme nivå som fjoråret, meds Sydsvenskans inntekter er redusert, skal vi tro Dagens Media. For Expressen økte annonseinntektene med 16 prosent.

Business Information er den eneste armen av konsernet som ikke klarer å bedre resultatet. Selskapet går fra et pluss på 37 millioner svenske kroner til 22 millioner, noe som ifølge Bonnier gjenspeiler det svake markedet for finansinformasjon.

Resultatandelen fra TV4 og Alma Media forbedres fra minus 12 millioner svenske kroner til pluss 28 millioner.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere