RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Braathens tok av i mai

Sist oppdatert:
Mens reklamemarkedet gikk opp 21 prosent i mai, ifølge ACNielsen, tråkket noen av landets største annonsører reklamegassen i bånn.

Både ACNielsen og Mediebyråenes interesseorganisasjon er enige om at reklamemarkedet er i ferd med å peke oppover igjen.

ACNielsen rapporterte før helgen om en oppgang på 21 prosent i reklamemarkedet i mai, men tallene er brutto-annonsetall før rabatter og så videre.

Nest mest var det ifølge ACNielsen Ringnes som økte. Bryggerikjempen brukte nesten 20 millioner kroner på annonsering i mai, noe som er en økning på 111 prosent fra samme periode i fjor. Kun Braathens økte annonseringen med mer enn Ringnes før sommeren. Flyselskapet gasset opp med hele 400 prosent i mai i år, i forhold til samme periode i fjor.

Nest største annonsør før sommeren var Lilleborg Dagligvare. Selskapet, som oftest topper listen over landets største annonsører, brukte 18,2 millioner kroner på reklame, noe som er en øking på 45 prosent fra i fjor. Også kosmetikkselskapet L`Oreal Norge tråkket reklamegassen i bånn. Selskapet brukte drøyt 16 millioner kroner på annonsering, en oppgang på 55 prosent fra mai i fjor.

- På mange måter avspeiler utviklingen i mediemarkedet bedriftenes optimisme eller pessimisme for fremtiden, og i så måte er det svært hyggelig å fastslå at det i de tre siste måneder har vært en vekst på over 10 % i forhold til i fjor, er MiO-leder Roar B. Sletners kommentar til annonseveksten.

Av de ti største annonsørene, var det kun Audi og VW-importøren Harald A. Møller og Coca-Cola Norge som ikke økte annonseringen sin i mai, i forhold til samme periode i fjor. Cola bremset med to prosent, mens Harald A. Møller sakket farten med hele 27 prosent i mai.

Nøkkeltall for mai 2003:

Ringnes AS: 19,8 mill. (+111%)

Lilleborg Dagligvare: 18,2 mill. (+45%)

L'Oreal Norge AS: 16,1 mill. (+55%)

Tine Norske Meierier BA: 15,5 mill. (+19%)

Braathens 15,3 mill. (+400%)

Posten Norge BA 14,6 mill. (+105%)

Telenor Mobil: 14,4 mill. (+45%)

Dressmann: 14,3 mill. (+11%)

Coca-Cola Norge AS: 14,0 mill. (-2%)

Harald A. Møller AS: 12,1 mill. (-27%)

Avis: 645 624 000 (+23%)

Ukepresse: 103 901 000 (+21%)

Fagpresse: 71 418 000 (+26%)

Plakat: 46 983 000 (+37%)

Kino: 8 295 000 (-21%)

Radio: 59 828 000 (+16%)

TV: 450 299 000 (+18%)

Alle kanaler unntatt kino fikk en prosentvis økning i mai. Det er viktig å huske at endringene på registrering av avis påvirker kanalen positivt. Og til sist må man ikke glemme at det var avvisstreik i begynnelsen av mai 2002

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere