RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bransjen har sovet i timen

Sist oppdatert:
Flere norske reklamebyråer taper millionbeløp årlig. Bransjeveteran Ingar Nilsen mener bransjen har sovet i timen.

- Flere av de store reklamebyråene har tapt flere titalls millioner kroner de siste årene. De skylder på 11. september og nedgangstider, men reklameforbruket har ikke gått så mye ned. Det dreier seg om en hel bransje som ikke har fulgt med i timen, sier Ingar Nilsen i Creo Communication.

Nilsen har vært i reklamebransjen lenge. I elleve år var han partner i Leo Burnett, før han startet Creo i 1997. Nå går han ut i Finansavisen og hevder at reklamebransjen ikke har fulgt med i timen.

- De har sittet på gjerdet for lenge, kanskje fordi de har hatt for stor tro kun på eget fagområde. I tillegg er annonsørene blitt mer proffe, sier Nilsen og legger til at satsingen på de såkalte fullservicebyråer, med film-, DM- og sisteleddsenheter i tillegg til reklamebyrå, ikke er optimal.

- Disse enhetene kriger mot hverandre. I tillegg er det slik at i reklamebyråene får du alltid reklame, mens det kan hende det er helt andre virkemidler som er det rette for kunden. Kundene får ikke objektiv kommunikasjonsrådgivning når byrået sitter med ti kreative team som skal holdes i arbeid, sier han til Finansavisen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere