RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bronse til New Deal

Sist oppdatert:
New Deal kapret en bronseløve, akkurat som i fjor. Men ikke for de filmene alle trodde de skulle vinne med.

Reklamefolk som Propaganda har snakket med, hadde tro på New Deal i reklamefilmkategorien under fredagens prisutdeling i Cannes. Flere har fremhevet filmene "Skrukork" for Møllers Tran og "Egg 2" for Norway Bussekspress som to mulige løvekandidater. Til sammen fikk New Deal seks filmer til reklamefilmfinalen under årets Cannes-festival.

Men ingen av de to filmene ga den ventede uttellingen. Det gjorde derimot filmkampanjen som det kreative teamet Henrik Sander og Stig Bjølbakk lagde for Telenor Plus i vinter. Filmene "Teater" og "T-bane" kapret en bronseløve under Cannes-festivalen lørdag. Filmene ble laget så sent som i mars i år og det var dermed bare så vidt de rakk fristen for innsending.

- Det er fryktelig morsomt å vinne løve i Cannes, når du tenker på hvor mange som sendes inn, sier direktør i New Deal, Kirsti-Lill Toft Evang til Propaganda i Cannes.

Toft Evang forteller at de tidligere har vist disse filmene til andre folk i DDB-systemet internasjonalt og fått veldig gode reaksjoner, men at de aldri forventet å vinnne løver i Cannes.

- Løvene henger veldig høyt, og vi var godt fornøyd bare med å få seks av de åtte norske jobbene på shortlist. De filmene som vi vant for tror jeg har en universell appell. De vi har vist dem for, har i alle fall ledd seg skakke, sier hun videre.

Markedssjef for telefoni i Telenor, Hild Hatlebakk sier at det nok er større for byrået enn for annonsøren å vinne kreative priser, men de er godt fornøyd med at det ble en løve i år.

- Det er veldig hyggelig og fint å få bekreftet at filmene er godt likt. Cannes henger høyt og blir lagt merke til, sier hun til Propaganda.

I fjor fikk New Deal to bronseløver da verdens beste reklamefilmer ble kåret i Cannes. Løvene fikk byrået for Stratos-filmen "The Kid" for Nidar og filmen "BBQ" for Amnesty.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere