RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Børsen vil bedre likviditet og informasjon

Sist oppdatert:
Børsdirektør Sven Arild Andersen vil dele markedet i segmenter basert på likviditet, samt gi selskaper som fyller visse krav til informasjon - blant annet nettoverføring av presentasjoner - en markering
- Bakgrunnen for forslagene er behov for å tydeliggjøre forskjellene mellom selskapene på disse områdene. Dette har kommet frem både gjennom børsens egne undersøkelser og gjennom innspill fra markedsaktører, heter det i en melding fra Oslo Børs.

Når det gjelder likviditet foreslår man å presentere selskapene gjennom fire segmenter basert på hvor likvide selskapenes aksjer er.

OBX – Oslo Børs’ 25 mest likvide aksjer er samlet i OBX-indeksen. Dette utgjør toppsegmentet i den nye inndelingen.

Match – I dette segmentet plasseres alle selskaper med minimum 10 transaksjoner per dag i gjennomsnitt over en seksmåneders periode, eksklusive de selskapene som er i OBX-segmentet. Basert på data fra det siste året, vil ca 40 selskaper plasseres i dette segmentet.

Andre selskaper – Her inngår selskapene som ikke inngår i et av de andre segmentene

Nye noteringer – Selskaper som blir børsnotert har ingen historikk som gir grunnlag for å plassere dem i et segment. Selskapene vil være i dette segmentet inntil neste segmentoppdatering, som skjer en gang hvert halvår.

I tillegg vil grunnfondsbevisene presenteres samlet i et segment, som i dag.

Når det gjelder informasjon foreslår børsen å innføre "Informasjonsmerket".

- Oslo Børs ønsker å synliggjøre selskaper som gjør finansiell informasjon lett tilgjengelig ved å markere selskapet med et informasjonssymbol i listene som publiseres av børsen, heter det.

Kravene er knyttet til tre faktorer; Informasjonens tilgjengelighet på web, presentasjoner for markedet og at delårsresultater foreligger raskt etter utløpet av kvartalet.

Et av kravene er at kvartalsrapporter må offentliggjøres innen en måned etter utløpet av kvartalet. I tillegg er det en rekke krav til informasjon på nettet, blant annet til offentlig tilgjengelighet til presentasjoner og til at presentasjoner kringkastes via internett. Kringkasting kan skje via webcast, telefonkonferanse eller lignende.

Forslagene til tiltak er nå sendt til høring.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere