RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Børsens to årstider

Sist oppdatert:
Storebrand-forvalter Trym Riksen deler børsåret i to, og mener du ikke bør være overrasket over børsuroen.
Nesten motsatt av hvordan normalåret er delt inn, er børsåret kaldt på sommeren og hett om vinteren. Det viser en undersøkelse av sesongsvingningene på børs og markedsdrivere som Storebrand-forvalter Trym Riksen har gjort.

Riksen sier til NA24.no at man kan dele børsåret inn i to. Fra mai til september er det dårlige tider for aksjer, mens det fra oktober til april er en god tid for investorene og være aksjemarkedet.

Ikke overraskende

På bakgrunn av dette mener Storebrand-forvalteren at den siste tidens børsuro er typisk for markedet, ved at man går fra en periode med veldig høy optimisme til mer uro.

- På denne tiden av året begynner driverne for aksjer å miste trykket. Det gjelder både guidance fra selskaper og aksjeanalytikeres estimatrevisjoner, samt makrotall slik de er gjenspeilet i sammenfallende og ledende indikatorer, sier Riksen.

Og han fortsetter:

- Historisk har rett og slett sesongen for aksjer vært dårlig i perioden mai til oktober. Sånn sett er det veldig klassisk at det kommer inn usikkerhet på denne tiden av året. Sesongeffekten i aksjemarkedet er velkjent, men den ser ut til å komme overraskende på markedsaktørene gang på gang, sier Storebrand-forvalteren.

Penger i sesongtrading

Riksen mener at det åpenbart er mulig å tjene penger på sesongsvingningene. Han tror mange markedsaktører allerede bruker sesongmønstrene, både når de avgjør hvilken markedsretning de skal satse på og med hensyn til hvilken risikodosering de skal ha på ulike deler av året.

- Fordi sesongmønstre har fått kvakksalverstatus av moderne finans, er det imidlertid vanskelig å legge store penger bak sesongmønstrene; skulle det vise seg at sesongmønstret ikke slo til og man taper penger, vil «sesong» anses som en dårligere unnskyldning enn om man for eksempel tapte penger fordi man bygde opp en posisjon i høykvalitetsselskaper basert på tradisjonell fundamentalanalyse, skriver han i sin rapport.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere