RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Børster støv av gamle flasker

Sist oppdatert:
Forbud mot alkoholreklame kombinert med oppløsning av monopolet, gjør at produsenter og importer av alkohol klør seg i hodet. Nye flasker og kartonger skal vekke oppmerksomhet.

- I Norge er det forbudt å reklamere for alkoholholdige drikkevarer. I det norske markedet er det kun mulig å kommuniserer via produktet, derfor må vi kommunisere via pakningen, sier Christian Brink, markedsdirektør i Arcus.

Markedet spisses. Flere importører og produsenter kombinert med selvbetjente vinmonopol gjør at folk ikke lenger er trofaste mot de kjente merkene. Noe selskapene merker. Så lenge reklame er forbudt, må kreativiteten presses til det ytterste for å få vekke oppmerksomheten. Nylig arrangerte Arcus pressekonferanse med kunstner og tidligere A-ha stjerne Magne Furuholmen.

Han har samarbeidet med Scandinavian Design Group om en ny pappkartong i røff papp, med huller i.

- Pakningsdesign er alt

Hvert år lanseres mellom 1000 og 1500 nye viner på det norske markedet. Åpne hyller gjør at folk titter mer på flasken, etiketten og beskrivelsen av vinen og brennevinet enn tidligere. Pakningen har blitt den viktigste måten å kommunisere med kundene på.

- Pakningsdesignen er alt, i og med at vi ikke har andre muligheter til å kommunisere. Det er det vi bruker mest penger på, sier Brink.

Arcus bruker design som et strategisk viktig virkemiddel i markedskommunikasjonen. Hele 40 prosent av salgs- og markedsføringsbudsjettet går til redesign av flasker og pappkartonger. I løpet av 2004 vil Arcus ha relansert og redesignet 70 prosent av brennevinsvolumet og 40 prosent av volumet på vin.

Børstet støvet av akevitten

- Spesielt på brennevin får vi god økning på de merkene vi har relansert, sier Brink. Brink nevner som eksempel Juleaquavitten, som ble redesignet i år av Design House.

- Den gamle etiketten var litt grå og kjedelig. Nå har flasken kommet i silketrykk, og det har blitt en flaske man kan være bekjent av å sette på bordet under julemiddagen, sier Brink. Siden i fjor har akevitten solgt 40 prosent mer. Han presiserer at det fortsatt er gode varer som gjør redesign til en suksess.

Arcus hovedsamarbeidspartnere på pakningsdesign er Design Bridge i London og Scandinavian Design Group. I tillegg bruker Arcus en del mindre firmaer på mindre oppdrag.

Vinner designpriser

Design Bridge sørget for at Arcus fikk Merket for God Design for relansering av den chilenske vinfamilien La Vida. Begrunnelsen for hedringen var blant annet:

"Logoen er frisk og livlig, og bruken av tre farger for å skille druetypene er vellykket gjennomført med en klar signaleffekt. Diktet som er trykket som mønster i bakgrunnen rundt flaskens form gir en attraktiv tilleggsverdi."

Også på brennevinet 60% har Arcus merket økt salg etter redesignet. Med sandblåst flaske og minimalistisk merking har 50-tallsbrennevinet blitt stuerent. Scandinavian Design Group utførte oppfriskningen, som ble hedret med pris på Designdagen.

Siden relanseringen i begynnelsen av november, har salget økt såpass at Brink mener Arcus har gjort det rette valget.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere