RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bruk makten som forbruker

Vi finner oss i dyre banklån, kjøper elektrisitet der det er dyrest og lukker øynene for Tines maktbruk mot Synnøve Finden. Men forbrukermakt er det de dyre firmaene frykter mest.

De siste dagene er det avslørt store prisforskjeller på en rekke varer og tjenester.

Bladet Dine Penger har for eksempel testet Bank-Norge, og resultatet er klart:

Du kan spare 5.000 kroner i året på å flytte et normalt boliglån, og 1.500 kroner på å gå med lønnskontoen til den beste banken.

En fersk undersøkelse her i TV 2 Nettavisen viser at to av tre strømkunder velger den prisavtalen som har vært dyrest. Her er det 500 kroner å spare. Og fra før vet vi at sløve forbrukere fortsetter å kjøpe fra dyre strømleverandører til tross for at det er uhyre enkelt å bytte.

Tines angivelige forsøk på å kjøpe Synnøve Findens produkter ut av Ica Norge for 16 millioner kroner, er et lignende eksempel. Til nå har over 8.000 vært innom debatten på TV 2 Veggavisen om å boikotte Tine-produkter.

Det store flertallet, derimot, handler Tine-produkter for fem milliarder kroner i året, og fortsetter å handle på Rema, som har gitt etter for ostemonopolet.

Poenget er at vår egen sløvhet gjør at konkurransen ikke får virke så nådeløst som ønskelig. Først når vi bruker beina for å si ifra, vil det bli et press på de dyreste og dårligste aktørene til å skjerpe seg.

For bedriftene er kjennskap til et godt likt varemerke noe av det viktigste de eier. Tine, eksempelvis, vil ikke tåle en vedvarende kritikk mot det som er et av landets mest populære og kjente merker.

Forbrukermakt virker!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere