RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bryr seg mindre om Nike og Nokia i jula

Sist oppdatert:
Amerikanere fokuserer i år mer på billigprodukter enn merkevarer når de skal handle gaver til jul.

Det hevder analytikere som følger detaljhandelen nøye gjennom undersøkelser, ifølge New York Times.

Det private forbruket er ekstremt viktig for å holde den amerikanske økonomien i godlage. Nå synes en ny trend til å tegne seg i forbindelse med julehandelen: den amerikanske forbrukeren er på jakt etter mobiltelefoner, flatskjerm-TV-er og joggesko, de er ikke like merkebevisste som tidligere.

Tidligere har det vært svært viktig å få tak i de hippeste joggeskoene fra Adidas og Nike eller Nokia-telefoner med den kuleste designen.

I år har kjeder som Wal-Mart og andre satt en ny lavprisstandard og fått forbrukerne i langt større grad til å fokusere på pris. DVD-spillere på juletilbud til under 200 kroner og CD-spillere til under 70 kroner kan få noen og enhver til å gå av skaftet.

På det lave prisnivået spiller det mindre rolle hvilket merke man velger, skriver New York Times og viser til en runde foretatt blant ulike butikker og kjeder i USA.

Circuit City er en stor, landsdekkende elektronikk-kjede som har registrert at billigere produkter som MP3- og DVD-spillere har blitt produktifisert. Kjeden har til og med begynt å selge DVD-spillere under eget merke.

Utvalget av billigprodukter er blitt så stort at for konsumentene spiller det mindre rolle hvilke merker man velger.

New York Times viser til en stor forbrukerundersøkelse som ble gjort av America's Research i uken etter Thanksgiving, den store høsttakkefest som amerikanerne feirer til gangs. 48 prosent uttalte i år 2000 at merkenavn var ekstremt viktig når de skulle plukke ut gaver. I 2003 var andelen sunket til 32 prosent av dem som svarte.

Bill Cimino, en talsmann for Circuit City, medgir at jo høyere pris på elektroniske varer fører til at forbrukerne blir mer merkekritiske. Likevel er dette mønsteret også i ferd med å endres noe.

- De fleste av dem har undersøkt ulike merker på forhånd, men når de ankommer butikken, handler de på grunnlag av hvordan produktet ser ut og oppfatningen av kvalitet, mener Cimino.

Han får støtte av Marshal Cohen, en senioranalytiker i NPD-gruppen, et markedsanalysefirma.

- Alt dreier seg om konkurranse, fordi ingen har det ene, hete produktet. Hvem har den beste mobiltelefonen? Ingen vet, og ingen bryr seg om det. Man vil ha en liten telefon, og man vil ha mange funksjoner, sier Cohen ifølge New York-avisen.

Et uttall av merkevarer innen samme produktkategori og prisklasser gjør at betydningen av merkevaren tones ned. Og hvis butikkene og kjedene får solgt tilstrekkelige volum, spiller det mindre rolle hvilke produkter som selges, mener flere amerikanske analytikere.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere