RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bulkratene i oppturmodus

Sist oppdatert:
Det har vært oppgang for ratene i alle de tre hovedsegmentene innen tørrlastfarten, og perioderatene er også på vei opp. Oppturen ventes fortsette
Tørrlastindeksen på Baltic Exchange steg 4,2 prosent i løpet av den siste uken til 4.663 og oppgangen omfatter alle de tre hovedkategoriene, handy, panamax og capesize.

For Handysize-segmentet som er det viktigste for de norske bulkrederiene på børsen, så steg de samlede ratene med omkring 1.000 dollar på dagratebasis den siste uken, ifølge Fearnleys ukentlige markedsrapport.

Størst var oppgang i Atlanterhavet, men det var oppgang på alle de viktigste tradene. Fearnleys har oppjustert timecharteranslaget for 12 måneders kontrakter fra 25.000 til 25.500 dollar dagen. Det meldes om toårige kontrakter på 24.000 dollar dagen for såkalte superhandymaxer.

Fearnleys mener trenden i handymarkedet når er sterk.

For Panamaxene så fortsatt bedringen i begge hovedbassengene, og markedsutsiktene er fortsatt meget positive. Fearnleys hever periodeanslagene fra 34.000 til 35.000 dollar dagen, mens ratene i spotmarkedet nå ligger i området 35.000 til 39.5000 av hengig av reisrute.

Capesize-markedet var det sterkeste den siste uken og 12-måneders ratene er kraftig oppjustert. 170.000 tonnere ventes nå å oppnå 63.000 dollar dagen, opp fra 57.500 dollar dagen i forrige uke.

På spotruten Kontinentet til Fjerne Østen steg ratene fra 80.000 til 86.000 dollar dagen den siste uken.

Fakta:

Capesize, bulkskip på 150.000 til 170.000 dødvekttonn.

Panamax, de største bulkskipene som kan passere gjennom Panama-kanalen, typisk 75.000 dødvekttonn.

Handy/Handymax, størrelser på mellom 40.000 og 47.000 dødvekttonn.

Bulkskipene frakter alle typer "tørre" råvarer i bulkform, og de tre viktigste lastene er malm, kull og korn.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere