RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bulkratene under press

Sist oppdatert:
Tørrlastratene ser nå ut til å være under press i alle de tre hovedsegmentene, og den fallende trenden den siste uken kan fortsette
Det går frem av skipsmeglerhuset Fearnleys ukentlige markedsrapport.

For handysizesegmentet startet fallet i Stillehavet på tampen av forrige uke, og dette har spredt seg til Atlanterhavsmarkedet i løpet av de siste par dagene.

- Befrakterne begynner å bli mer optimistiske og holder igjen forhandlinger om langsiktige kontrakter i troen på videre fall i ratene, skriver Fearnleys i rapporten.

Spotmarkedet beskrives som tregt i det de to sidene nå har ulike oppfatninger om veien videre. Dette har bremset fallet foreløpig.

I panamax-markedet har det vært en klar svekkelse den siste uken i begge bassengene, raten for transatlantiske reiser er ned 2.000 dollar dagen til 37.500 dollar, mens ratene for en rundtur i Fjerne Østen er ned fra 36.000 dollar dage for en uke siden til 31.500.

Oppgangen for capesize markedet i forrige uke har i stor grad blitt bort i løept av de siste dagene. Gjennomsnittlig timecharterrate har ifølge Fearnleys falt 5.000 dollar dagen til 70.000 dollar dagen.

Det største fallet har funnet sted i Stillehavet hvor rundturraten er ned fra 72.000 dollar dagen til 60.000 dollar.

Fearnleys har nedjustert estimatene for ettårige timecharter for alle de tre segmentene i den seneste rapporten.

Fakta:

Capesize, bulkskip på 150.000 til 170.000 dødvekttonn.

Panamax, de største bulkskipene som kan passere gjennom Panama-kanalen, typisk 75.000 dødvekttonn.

Handy/Handymax, størrelser på mellom 40.000 og 47.000 dødvekttonn.

Bulkskipene frakter alle typer "tørre" råvarer i bulkform, og de tre viktigste lastene er malm, kull og korn.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere