RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Cannes fortsatt viktig for bransjen

Sist oppdatert:
Norske byråer sender færre arbeider og ansatte til Cannes enn tidligere, men fremdeles anses festivalen som viktig for bransjen.

Fire av landets mest profilerte byråer valgte å holde seg hjemme fra Cannes i år og lot være å sende inn jobber i det hele tatt. Samtidig er det færre bransjefolk som reiser ned enn tidligere år. Har reklamebransjen mistet interessen for Cannes?

Kreativ leder Sverre Hytten i Grey Reklamebyrå hører til de som ikke sendte inn noen jobber til årets festival. Ifølge ham handlet det ikke om noen form for boikott, men at de ikke så noen soleklare favoritter. Ingen fra Grey Reklamebyrå reiser nedover i år.

- Regner med at situasjonen blir en annen neste år, og da sender vi selvsagt inn. For oss er dette viktig siden vi er en del av en internasjonal byråkjede som trenger internasjonale priser, sier han til Propaganda.

Hytten mener at norsk reklamebransje har helt andre arbeidsbetingelser nå enn før og det preger naturligvis også den reklamen som lages.

Viktig motivasjonsfaktor

JBR McCanns kreative leder, Geir Florhaug, påpeker at Cannes-festivalen for dem er en viktig motivasjonsfaktor og den absolutte målingen på om byrået lager god reklame.

- Vi lurer oss selv hvis vi kun sammenligner oss med nivået her hjemme, mener han. JBRs direkteavdeling stakk av med en bronseløve under DM-utdelingen. Florhaug mener det er romantisk å hevde at alt var så mye bedre før og sie at det fortsatt lages mye bra reklame i Norge, men at det ikke har skjedd så mye nytt de siste ti årene.

- Det meste lages over en lest. Sånn sett var norske reklame mer toneangivende tidligere. Mye av det som vinner i Cannes er friskere og mer lekent i forhold til mediene, sier han.

Kilde til inspirasjon

For Dinamos kreative leder, Lars Grimstad er Gullblyanten et viktigere parameter på hva man har gjort det siste året, men han fremhever Cannes som en kilde til inspirasjon.

- Man reiser alltid derfra med et brennende ønske om å kjøre møkka av alle andre og lage noe som forandrer verden når man kommer hjem. Bare synd at sommerferien begynner akkurat da, sier han til Propaganda.

Han mener at antall priser som vinnes aldri blir hele fasiten på hvordan det står til med norsk rekalmebransje.

- Men det går kanskje an å si at nivået er ustabilt. Her og der kommer det trillende noen perler, men jevnt over lages det mye halvhjertede og middelmådige ting. Det er stort sett morsommere å se reklame på svensk TV4 enn på norsk TV 2, sier han med henvisning til lørdagens prisutdeling. Hans byrå fikk en jobb gjennom reklamefilmnåløyet i Cannes, nemlig en film for Braathens.

Enklere ideer

Erik Heisholt i Leo Burnett fremhever Cannes-festivalen som veldig viktig for deres byrå. Han peker også på at Leo Burnett vinner flere og gjevere priser på print enn noensinne og holder verdensklasse.

- Men på film er det motsatt. Der vinner vi færre priser enn tidligere, noe vi selvsagt ikke er fornøyd med og som vi holder på å gjøre noe med, sier han.

- Generelt vant norske filmer mer for noen år siden. Nå har vi glemt å tenke så enkelt som vi måtte med lave budsjetter, og skal lage "større" mer kompliserte ideer. Latinamerikanske land har tatt over de enkle, ukompliserte ideene uten store budsjetter, og vinner masse på det rundt om i verden, sier han.

Cannes er viktigst

Kjetil Try reiser nedover for 21. gang og viser til at Cannes er den viktigste internasjonale konkurransen. Hans byrå prioriterer Cannes og Gullblyanten.

- I alle de årene jeg har jobbet i reklamebransjen har norsk reklame vært "bedre for noen år siden." At vi vinner færre priser betyr ikke nødvendigvis at vi er dårligere enn før. Det kan for eksempel bety at andre er blitt flinkere til å lage den type reklame som vinner priser, avslutter han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere