RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Eli Hagen og Carl I. Hagen har forsvart hverandre opp gjennom alle år.
Eli Hagen og Carl I. Hagen har forsvart hverandre opp gjennom alle år. Foto: Håkon Mosvold Larsen (NTB scanpix)

Carl I. Hagen (Frp) er mediekongen

Sist oppdatert:
Carl I. Hagen (Frp) omtales i mediene omtrent ti ganger hver eneste dag. Det gjør han til kongen av presseomtale før Oslo-valget.

OSLO: - Det er jo ingen overraskelse at en gammel travel som Carl I. Hagen får mer medieomtale enn ukjente Torill Helliesen (Kystpartiet) eller Geir Olav Tungland (De Kristne), sier Kristina Nilsen, kunde- og analysesjef i Retriever.

Det er medieovervåknings- og analysebyrået Retriever, som har undersøkt medieomtalen de ulike partienes listetopper har fått i løpet av første halvår i 2015, for dittOslo.no.

Les også: Barnehagen legges ned - måtte kjøpe ekstra bil for å få hverdagen til å gå opp

- Klasseforskjell mellom politikerne
I Oslo er det totalt 17 partier som stiller liste til høstens kommunevalg.

Fakta: Listetoppenes medieomtale

Klikk for å åpne faktaboksen
 

Slik fordeler medieomtalen seg på de ulike partienes listetopper i Oslo seg (i perioden 01.01.15-31.05.15): 

  • Frp: Carl I. Hagen: 1436
  • Ap: Raymond Johansen: 1095
  • Høyre: Fabian Stang: 931
  • Venstre: Guri Melby: 688
  • Rødt: Bjørnar Moxnes: 490
  • SV: Marianne Borgen: 205
  • KrF: Erik Lunde: 109
  • *Feministisk Initiativ: Cathrine Linn Kristiansen: 93
  • MdG: Lan Marie Nguyen Berg: 48
  • *Liberalistene: Bastian Winde Harbo: 29
  • *Senterpartiet: Aisha Naz Bhatti: 17
  • *Piratpartiet: Øystein Jakobsen:10
  • *De Kristne: Geir Olav Tungland: 1
  • *Demokratene: Ellen Simonsen: 0
  • *Kystpartiet: Torill Helliesen: 0
  • *NKP: Ellen Johansen Ormberg: 0
  • *Pensjonistpartiet: Einar Oaf Lonstad: 0

(* - ikke representert i bystyret i denne perioden). 

Kilde: Retriever Norge AS

Av disse er åtte representert i dagens bystyre, noe som naturlig nok gir mer omtale i pressen.

- Disse tallene viser at det er en klasseforskjell mellom de etablerte politikerne og listetoppene til småpartiene. Grunnen er rett og slett at medieprofilering er et håndverk, og det krever tid og ressurser å lære seg det, sier Nilsen.

Les også: Dette er Oslos nye bysykler

- Hjelper den politiske eliten
Nylig ble det kjent at Nrk utelater partiet Rødt fra partilederdebatten. Bakgrunnen skal være at rikskringkasteren prioriterer partiene som er representert på Stortinget.

Det har fått Rødt til å reagere kraftig, og partiet har nå satt i gang en innsamlingsaksjon for å sørge for betalt profilering i sosiale medier.

- Det innskrenker velgernes mulighet til å bli kjent med Rødt. Konsekvensen er at de som allerede er inne i varmen slipper å bli utfordra av nye tanker og politikere. NRK hjelper den politiske eliten med å trekke opp stigen etter seg, sa partileder i Rødt, Bjørnar Moxnes til Dagbladet.

Les også: Meningsmåling: Ap leder an i slaget om Oslo

Ond sirkel
Nilsen bekrefter at manglende mediedekning, kan gjøre at småpartiene kommer inn i ond sirkel, der de fremstår som indre interessante for mediene, nettopp fordi de er små.

- Da er det klart at store og etablerte partier som for eksempel Høyre, Frp og Venstre har mye mer kompetanse å spille på enn små og ukjente partier som Kystpartiet og Piratpartiet. Det at disse partiene er små og ukjente gjør dem jo også mindre interessante for mediene, så det blir en ond sirkel som må brytes, sier hun.

I undersøkelsen Retriever har gjort viser tallene at Carl I. Hagen ble omtalt hele 1.436 ganger i perioden januar til mai i år. På andreplass finner vi Raymond Johansen, som er omtalt 1.095 ganger, mens ordfører Fabian Stang har fått 931 presseoppslag i samme periode.

Les også: Slik er Oslos nye havnepromenade

Publiserer samme leserinnlegg med ulik signatur
Mye av årsaken er at både Johansen og Hagen har vært profilerte politikere på nasjonalt nivå. Begge representerer også store, etablerte partier med store kommunikasjonsavdelinger. Dette gir også lokalpartiene gratis drahjelp, mener Nilsen.

Kristina Nilsen i Retriever mener medieomtale kan være avgjørende for småpartiene.

- Retriever utarbeider blant annet medieanalyser av spesielle temaer, og når vi kartlegger medieomtalen ser vi av og til at samme leserinnlegg har stått på trykk i lokalaviser over hele landet, men signert forskjellige lokalpolitikere. Da er det altså partikontoret nasjonalt som har sendt ut et forslag til leserinnlegg, som de forskjellige listetoppene bare kan signere og sende til «sin» lokalavis. Det er klart at slike tiltak er gull verd for en fersk lokalpolitiker, sier Nilsen.

Både mellom de etablerte bystyre-partiene, og blant nykommerne er det store forskjeller i medieomtalen.

Mens Frps Carl I. Hagen omtales i snitt nesten ti ganger hver eneste dag i norske medier, ble listetoppene til KrF og Miljøpartiet de Grønne omtalt henholdsvis 109 og 48 ganger i løpet av årets fem første måneder.

Les også: Nå blir parklivet i Oslo enda bedre

Avgjørende å være synlig i mediene
Blant partiene som ikke sitter i bystyret i Oslo var det totalt fire listetopper som overhode ikke har vært synlig i mediene.

- Nykomlinger kan få til mye ved å hoppe i det og ta kontakt med mediene, gjøre noen forsøk, lære av det, prøve på nytt og ikke gi seg. Redaksjonene liker også folk som brenner for noe og som kan formidle det på en engasjert måte, sier Nilsen.

Hun understreker at mediekontakt er avgjørende for småpartiene, som vil utfordre de etablerte partiene.

- Det å være synlig i mediene er svært viktig for en politiker, spesielt for en ukjent politiker som ønsker å drive valgkamp. De bør sørge for å synliggjøre hva slags jobb de har tenkt til å gjøre for velgerne sine, slik at velgerne vet hvor de har dem og hva de står for, sier hun, og fortsetter: 

- Enkelte partier har klart å profilere seg spesielt godt i sosiale medier, slik som Venstre i valgkampen for to år siden, og Feministisk Initiativ i den svenske valgkampen i fjor. Men ingenting er jo bedre enn å synes i både tradisjonelle og sosiale medier, sier Nilsen.

Les også: KrF krever omkamp om tiggeforbud

Miljøpartiet gjør rekordsuksess
Et av partiene er imidlertid i en ganske unik situasjon i Oslo i år. Miljøpartiet de Grønne er inne i sin første bystyreperiode noen sinne, med én representant.

Men på rekordtid har partiet vokst seg store i hovedstaden, og på den siste partimålingen til VG lå MdG an til å få hele 8,8 prosent av stemmene i hovedstaden. Det betyr at de er Oslos tredje største parti, etter Høyre og Arbeiderpartiet.

Likevel er partiets listetopp, som etter alt å dømme skal representere partiet i Oslo de neste fire årene, nesten usynlig i mediebildet.

- Jeg er ganske sikker på at det ikke er listetopp Lan Marie Nguyen Bergs fortjeneste at MdG gjør det så bra på målingene i Oslo nå. Hun kan ha bidratt, men det er nok heller miljøsaken som tema og medieprofileringen nasjonalt som trekker lasset mest, sier Nilsen.

Hun trekker fram partiets nasjonale profil som avgjørende - også for lokalvalget i Oslo.

- Andre målinger Retriever har gjort viser at Rasmus Hansson, som sitter på Stortinget for MdG, er blant landets mest profilerte stortingspolitikere. Jeg tror det spiller en viktigere rolle for partiet, også lokalt i Oslo, siden Oslo-politikken og rikspolitikken er så sammenvevd, sier hun.

Les også: Slo ned medpassasjer for bollespising på bussen

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere