RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Coca-Cola vant krigen: Pepsi har blitt vanskeligere å få øye på i denne hylla hos 7-eleven i Oslo.
Coca-Cola vant krigen: Pepsi har blitt vanskeligere å få øye på i denne hylla hos 7-eleven i Oslo. Foto: Ingvild Silseth

Coca-Cola skviser Pepsi i butikkhyllene

Sist oppdatert:
Nå er det bruskrig.

Oppmerksomme lesere har tipset oss om at Pepsi har tapt krigen mot Coca-Cola i hyllene hos Narvesen og 7-eleven. Sistnevnte dominerer totalt i butikkhyllene.

Ringnes er leverandør for en rekke merkevarer på drikkevaremarkedet i Norge, hvor tradisjonsrike drikker som Farris, Solo og Villa er noen eksempler. Som norsk samarbeidspartner med Pepsi er det norske bryggeriselskapet også leverandør av Pepsi og Pepsi Max.

Kommunikasjonssjef Nicolay Bruusgaard sier at avtalebestemmelser er årsaken til hvorfor det er færre enheter av en av markedets største coladrikker i hyllene på Narvesen og 7-eleven.

- Utvalget varierer ut i fra hva som inngår i avtalene for de forskjellige periodene i hver enkelt kjede. I denne perioden har Reitangruppen valgt å ha færre produkter fra oss, sier Bruusgaard.

LES OGSÅ: Smaker du forskjell på disse colaene?

Den andre, mindre offisielle forklaringen, kan være at Pepsi har tapt den knallharde krigen om å være mest synlig i hyllene.

Diplomatisk

Også Reitangruppen, som bestemmer over hyllene, er diplomatisk.

LES OGSÅ: Mange lar seg lure om lettbrus

Det er ingen tvil om at det er markedslederen Coca-Cola som dominerer i hylla.

På spørsmål om hva som er årsaken til endringen, sier sjef for kommunikasjon og samfunnsansvar i Reitan Convenience, som Narvesen og 7-eleven er en del av, følgende:

- Vi har Farris, Pepsi Max og andre Ringnes-varer i våre butikker. Det som er viktig for oss er å ha de produktene som kundene våre vil ha, samt gode avtaler med våre leverandører både på pris og aktiviteter man kan gjøre sammen, sier Ida Håvik.

- Kunden er vår øverste sjef

- I hvor stor grad er det en økonomisk årsak til endringen?

- Kunden er vår øverste sjef, så utvalget er alltid basert aller mest på det. I tillegg handler det om betingelser, markedskampanjer og gode kundeopplevelser.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere